این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۰۷
عنوان فارسی
کشف مؤلفههای والدگری ویژه کودکان مبتلابه اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی : یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از عوامل اساسی در تنظیم هیجان کودکان تحریکپذیر، شیوه والدگری مادران است که در خودکنترلی این کودکان تأثیر میگذارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین الگوی والدگری مبتنی بر نظریه دلبستگی ویژه کودکان مبتلا به اختلال کژتنظیمی خلقی ایذایی (Disruptive mood dysregulation disorder یا DMDD) بود. روشها: این مطالعه به روش تحلیل محتوای هدایت شده با نظام طبقهبندی قیاسی انجام شد و نمونهگیری هدفمند تا اشباع دادهها ادامه یافت. متون نوشتاری دلبستگی از نظر ویژگیهای والدگری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابتدا مفاهیم مرتبط با والدگری شناسایی و سپس مفاهیم استخراج بر اساس مؤلفههای اصلی نظریه دلبستگی طبقهبندی گردید. در نهایت، اعتبار و پایایی الگوی والدگری مورد بررسی قرار گرفت و به تأیید رسید. یافتهها: در الگوی والدگری تحقیق حاضر، ماتریکس ترسیم شد و سپس طبقهبندی بر اساس دو سطح؛ سطح یک شامل مؤلفههای اصلی دلبستگی و سطح دو شامل 71 کد بر اساس سطح یک انجام گرفت. بدین ترتیب، الگوی والدگری با شش مؤلفه اصلی «رفتاری، هیجانی، شناختی، روانی، جنبشی- لامسه و امنیت جسمانی» مورد توجه قرار گرفت. نتیجهگیری: از الگوی والدگری مطرح شده در پژوهش حاضر که شامل مؤلفههای رفتاری، هیجانی، شناختی، روانی، جنبشی- لامسه و امنیت جسمانی است، میتوان در کنار سایر درمانهای موجود برای کودکان مبتلا به DMDD استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
والدگری، دلبستگی، کودکان، اختلال کژتنظیمی خلقی ایذایی
عنوان انگلیسی
Exploring Parenting Components for Children with Disruptive Mood Dysregulation Disorder: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: One of the essential factors in regulating the excitement of irritable children is mothers' parenting style which is effective in self-controlling of these children; therefore, the purpose of this study is to develop a parental model based on the attachment theory of children with disruptive mood dysregulation disorder (DMDD). Methods: This study was conducted using directed content analysis method with deductive classification system; and purposeful sampling continued with data saturation approach. Attachment texts were analyzed for parental characteristics. First, the concepts associated with parenting were identified and then the extracted concepts were classified based on the main components of attachment theory. Finally, the validity and reliability of parental patterns were investigated and confirmed. Findings: In this template, a matrix was drawn and then classification was carried out in two levels; level one containing the main attachment components, and level two containing 71 codes based on level one. Thus, the parenting model was considered with six main components of behavioral, affective, cognitive, psychic, kinesthetic-tactile, and physical security. Conclusion: The proposed parenting model, which includes behavioral, emotional, cognitive, psychological, kinetic-tactile, and physical safety components, can be used along with other treatments available for children with mood disorders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Parenting, Attachment, Children, Disruptive mood dysregulation disorder
نویسندگان مقاله
اعظم شاهمحمدی قهساره | Azam Shahmohammadi-Ghahsareh
PhD Candidate, Department of Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
احمد عابدی | Ahmad Abedi
Associate Professor, Department of Psychology and Educational of Children with Special Needs, School of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
فلور خیاطان | Flor Khayatan
Assistant Professor, Department of Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
اصغر آقایی | Asghar Aghaei
Professor, Department of Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-18&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات