این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۷، صفحات ۷۴۹-۷۵۹

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای اولویت‌های ارزشیابی اساتید از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش از عمده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین رسالت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های یک دانشگاه و از وظایف مهم اعضای هیأت علمی بوده و ارتقاء کیفیت آن، منجر به ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد. از فرآیندهایی که به منظور این ارتقاء کیفیت انجام می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد ارزشیابی مدرس است. این مطالعه با هدف مقایسه اولویت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های ارزشیابی مدرسین از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1390 انجام گردید. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی مقطعی انجام گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود که از طریق آن، اهمیت هر سؤوال از 5 حیطه ارزشیابی اساتید به صورت لیکرت 4 گزینه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای در بین 299 نفر از دانشجویان و تعداد 116 نفر از اعضا هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری چند مرحله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شده، با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 18 و آمار توصیفی و آزمون مجذور کای، تی مستقل و آنالیز واریانس یک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__طرفه با سطح معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در حیطه مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تدریس، تسلط استاد بر موضوع درس، در حیطه ویژگی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فردی، داشتن اعتماد به نفس، در حیطه مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های ارتباطی، برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو، در حیطه رعایت اصول و قوانین آموزشی، رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس و در حیطه مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های ارزشیابی، برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم توسط دانشجویان به عنوان مهمترین موارد انتخاب شد. نظرات دانشجویان و اساتید در مورد اهمیت موارد ارزشیابی با هم تفاوت داشت. نظرات افراد در اکثریت حیطه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها در دانشجویان در دو جنس از نظر آماری اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار نشان داد ( 001/ P =). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: موارد ارزشیابی از دیدگاه اساتید و دانشجویان تفاوت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی گاهاً اساسی دارند، گرچه دانشجویان عوامل مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهند اما در اولویت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهی به موارد از فاکتورهایی نظیر جنسیت، معدل تحصیلی، مقطع و رشته تحصیلی تاثیر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__پذیرند که می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند اعتبار ارزشیابی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها توسط دانشجو را مورد تردید قرار دهد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: ارزشیابی، استاد، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Teacher Evaluation Priorities from Viewpoint of the Faculty Members and Students of Lorestan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Education is the most important task of a university and the mission of faculty members and improving of its quality lead to improve education quality. Evaluation of teacher is one of the processes that are carried out to this quality improving. This study was conducted to compares the priorities of evaluation items from view of teachers and students of Lorestan University of Medical Sciences, in 2012. Methods: This study was cross sectional. Data was collected by Self- administered questionnaire__AWT_NOKT_COMMA__ the importance of each question of 5 areas of teacher evaluation was evaluated by 4 Likert among the 299 students and 116 faculty members in Lorestan University of Medical Sciences. Sampling was by Multi-stage method. Collected data were analyzed with SPSS-18 software, descriptive statistics, and t-test. Anova and chi-square test. Findings: In the area of teaching skills, master control on lessons subjects, self-confidence in the area of personal characteristics, intimate relationships with students in the areas of communication skills, class starting on exact time in the area of educational concepts and roles, in the area of evaluation skills, comprehensive exam at the end of the semester, by students were selected as the most important items. Students and teachers had different viewpoint about the importance of evaluation items. There was statistically significant difference between tow sexes in the evaluation areas (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Conclusion: sometimes evaluation items are fundamental differences between lecturers and students. Although the students clearly recognize important factors in faculty evaluation but to prioritize items are affected from factors such as gender, school grade, school and field which can be put into question the validity evaluations by student.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حشمت اله حیدری | حشمت اله حيدري
مربي، دانشکده پرستاري، دانشگاه علوم پزشکي لرستان، خرم آباد، ايران
مربی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

عزیز کامران | عزيز کامران
گروه بهداشت عمومي، دانشکده علوم پزشکي خلخال، دانشگاه علوم پزشکي اردبيل، اردبيل، ايران
گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی خلخال، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-558&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات