این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۴۴-۱۵۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش بر اساس مدل فرانظری در میزان فعالیت جسمانی زنان خانهدار شهر زاهدان در سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت در سال 2003، عدم فعالیت فیزیکی موجب مرگ 9/1 میلیون نفر در سطح جهان شده است. با&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ وجود فواید بی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شمار فعالیت جسمانی، بیش از 60 درصد بالغین جهان و بیش از 80 درصد بزرگسالان ایرانی از نظر فیزیکی غیر فعال هستند. مطالعات کشور نشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد، سلامت زنان در بیشتر حیطه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها کمتر از مردان است. همچنین زنان از بیماری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی رنج می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__برند که با عدم فعالیت جسمانی مرتبط می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. مدل فرانظری به عنوان یک مدل جامع شناخته شده در زمینه ورزش است. مراحل تغییر، تعادل تصمیمی و خودکارامدی از سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های اصلی این مدل هستند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش بر اساس مدل فرانظری در میزان فعالیت جسمانی زنان خانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار شهر زاهدان بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در مطالعه مداخله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای شاهددار حاضر، 220 زن خانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار (محدوده سنی 52 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 19 سال) ساکن آپارتمان در شهر زاهدان مورد بررسی قرار گرفتند که 110 نفر در گروه مداخله و 110 نفر در گروه شاهد قرار داشتند. روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری اولین بلوک به روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری تصادفی انجام گردید، سپس به ترتیب شماره، سایر بلوک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری شدند تا زمانی که نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها کامل شد. جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری اطلاعات از طریق پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه محقق ساخته صورت گرفت که اعتبار علمی آن به روش روایی محتوا و پایایی آن با روش Cronbach¢__AWT_NOKT_COMMA__s alpha و همبستگی تعیین گردید. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شده با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل و 05/0 > P از نظر آماری معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار تلقی شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این تحقیق نشان داد که قبل از آموزش، اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار بین گروه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مورد مطالعه از نظر آگاهی، نگرش و سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل فرانظری وجود نداشت، اما پس از مداخله آموزشی، افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری در میانگین نمره آگاهی، نگرش و سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل در گروه مداخله ملاحظه گردید (001/0 > P). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: مداخله آموزشی در انجام فعالیت جسمانی تأثیر مثبت زیادی دارد و باید در مراکز ذی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ربط از جمله دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و مراکز تربیت بدنی، برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های عملی مناسب جهت آموزش افراد تدوین و اجرا شود. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آموزش، مدل فرانظری، فعالیت جسمانی، زنان
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Educational Program Based on Trans-Theoretical Model on Rate of Physical Activity among Household Women in Zahedan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: According to the statistics of the World Health Organization (WHO) in 2003, sedentary lifestyle has led to 1.9 million deaths worldwide. Despite many benefits of physical activity, more than 60% of adults worldwide and more than 80% of Iranian adults are inactive in terms of physical activities. Studies in Iran show that women__AWT_QUOTE__s health in this domain is at higher risk than men. Trans-theoretical model is a model that is known as a comprehensive model of sport. The aim of this study was to determine the effectiveness of education in physical activity among housewives in Zahedan, Iran. Methods: In this case-control study, 220 housewives (aged 19-52 years) living in apartments in Zahedan were studied (110 subjects in intervention group and 110 subjects in control group). Blocks sampling method was simple random sampling, then sequence number, the other blocks were sampled until sampling was completed. A multi-sectional questionnaire containing demographic characteristics, physical activity, stages of change and decisional balance were used. Its validity was determined by content validity and its reliability was determined by Cronbach&apos__AWT_NOKT_COMMA__s alpha. Findings: This study indicated that before training, there was no significant difference between groups in terms of awareness, attitude and structures of trans-theoretical model. However, after the training, a significant increase was observed in the mean scores of awareness, attitudes, and model structures in the intervention group (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Conclusion: According to the study, educational intervention on physical activity was effective. Corresponding institutions should include universities and other centers to develop and implement physical activity training programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Trans-Theoretical Model, Physical Activity, Women
نویسندگان مقاله
سیده زهرا هاشمی | سيده زهرا هاشمي
کارشناسي ارشد، گروه آموزش بهداشت، مرکز پژوهشهاي علمي دانشجويان، دانشگاه علوم پزشکي زاهدان، زاهدان، ايران
کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت، مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
فاطمه رخشانی | فاطمه رخشاني
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، مرکز تحقيقات ارتقاي سلامت، دانشگاه علوم پزشکي زاهدان، زاهدان، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
علی نویدیان | علي نويديان
استاديار، گروه پرستاري، دانشکده پرستاري، دانشگاه علوم پزشکي زاهدان، زاهدان، ايران
استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سید رضا موسوی | سيد رضا موسوي
استاديار، گروه تربيت بدني، دانشگاه علوم پزشکي زاهدان، زاهدان، ايران
استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-503&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات