این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۳-۱۹
عنوان فارسی
اخلاق در آموزش بهداشت: آیا آموزشدهندگان بهداشت با آن آشنا هستند؟
چکیده فارسی مقاله
به دلیل خطرات و عدم اطمینان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها در ارتباط با تحقیق&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و مداخلات پزشکی، ملاحظات اخلاقی اغلب برای تحقیق&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پزشکی ضروری می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشند. متأسفانه در حوزه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت به این ملاحظات اخلاقی به طور معمول پرداخته نشده است. در ایران منابع و متون مربوط به اخلاق و آموزش بهداشت بسیار محدود است و امید می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رود که مقاله حاضر گامی کوچک در راستای پر کردن گوشه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای از این فقدان بزرگ و جدی باشد. این مقاله به صورت مروری (Review article) به منابع و متون مربوط به اخلاق در حرفه تخصصی آموزش بهداشت پرداخته است. در این مقاله ابتدا کلیاتی در خصوص اخلاق، منشأ پیدایش آن، رویکردها و نظریه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های حاکم در خصوص اخلاق آورده شده است. پس از آن در بخش دیگری برای اولین بار نسخه فارسی مربوط به کدهای اخلاقی حرفه آموزش بهداشت (در 6 بند و 47 بخش) آورده شده است که توسط (CNHEO) Coalition of national health education organizations تصویب گردیده است. به طور کلی یکی از عمده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین مسؤولیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهندگان بهداشت کمک به افراد در جهت اتخاذ تصمیمات عاقلانه مرتبط با سلامتشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهندگان بهداشت در عملکرد حرفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای خود با طیفی از موقعیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های دشوار و بلاتکلیفی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها مواجه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شوند. از طرف دیگر آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهندگان بهداشت و ارتقادهندگان سلامت خواسته یا ناخواسته به صورت یک الگوی نقش (Role model) برای دیگران عمل می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنند. نویسندگان این مقاله آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تخصصی و کاربردی را در خصوص موضوعات اخلاقی در آموزش بهداشت برای متخصصان، پژوهشگران، دانشجویان و سایر فعالان در حوزه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت توصیه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنند. __AWT_NOKT_COMMA__ واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آموزش بهداشت، ارتقای سلامت، اخلاق __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Ethics in Health Education: Are Health Educators Familiar with it?
چکیده انگلیسی مقاله
Because of risks and uncertainties associated with research and medical interventions, ethical considerations are often necessary for medical research. Unfortunately, these ethical considerations have not been addressed extensively in the field of health education and health promotion. In Iran, sources and texts related to ethics and health education/health promotion are very limited. Therefore, we hoped the present paper would be a small step toward filling a corner of this great gap. This paper is a review of literature and resources related to ethics in the health education/health promotion profession. In the first part of this article, generalities about ethics, and approaches and theories of the origin and emergence of morality are given. Then, in another part of this paper, the Persian version of the ethical codes for the health education/health promotion profession (6 sections and 47 articles), which has been approved by the coalition of national health education organizations (CNHEO), has been presented for the first time. In general, one of the main responsibilities of health educators is to help individuals make wise decisions related to their health. Health educators in their professional practices encounter a range of difficult and uncertain situations. On the other hand, health educators act as a role model for others. The authors of this paper recommend specialized and practical training on ethical issues in health education for professionals, researchers, students, and other activists in the field of health education and health promotion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health Education, Health Promotion, Ethics
نویسندگان مقاله
محتشم غفاری | محتشم غفاري
استاديار، گروه بهداشت عمومي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، تهران، ايران
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
ساناز نصیری اصفهانی | ساناز نصيري اصفهاني
دانشجوي کارشناسي ارشد، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سکینه رخشنده رو | سكينه رخشنده رو
دانشجوي دكتري، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
دانشجوی دکتری، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-493&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات