این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۹۶-۱۰۳

عنوان فارسی ارزیابی شدت روشنایی سالن‌های مطالعه خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: انسان بیشترین اطلاعات و آموخته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های خود را از طریق سیستم بینایی به دست می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آورد. سالن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه مکان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی هستند که دانشجویان زمان زیادی را در آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به مطالعه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__پردازند. روشنایی مناسب و توزیع بهینه آن می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند خستگی چشم را به تأخیر اندازد و دقت و زمان مطالعه مفید را افزایش دهد. هدف این مطالعه بررسی میزان روشنایی سالن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه در خوابگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود که روی 24 سالن مطالعه در خوابگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 انجام شد. پس از تهیه نقشه ساده از سالن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری ابعاد (طول، عرض و ارتفاع)، برای ارزیابی شدت روشنایی از روش شبکه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای استفاده شد. برای اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری شدت روشنایی از دستگاه نورسنج مدل HAGNER و در ارتفاع 60 سانتیمتر از زمین استفاده شد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شده با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار 16SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین شدت روشنایی کلی، طبیعی و مصنوعی به ترتیب در 21، 9 و 2 سالن از کل سالن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه بیشتر از 300 لوکس استاندارد Illuminating engineering society of north america (IESNA) بود. میانگین نسبت مساحت پنجره به مساحت کف در خوابگاه دختران و پسران به ترتیب 12/0 و 14/0 بود. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: روشنایی روز سالن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه با میانگین 567 لوکس در حد استاندارد بودند، اما روشنایی در شب به دلیل حذف منابع طبیعی و استفاده از منابع مصنوعی با میانگین 229 لوکس وضعیت مناسبی نداشتند. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: روشنایی، شدت روشنایی، روشنایی مصنوعی داخلی، سالن مطالعه
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Human beings mostly acquire their information and knowledge through vision. Moreover, a good vision requires appropriate light. Study saloons are places where people, particularly students, spend a lot of time for writing and studying. Desirable illumination and its optimum distribution can postpone eye fatigue, and hence, can boost the accuracy and time of useful study. A great number of studies have been carried out aiming to identify the rate of illumination in industries and factories. The purpose of the present study was to examine the illumination intensity in study saloons of dormitories of Isfahan University of Medical Sciences, Iran. Methods: This is a cross-sectional study which has been conducted on 24 study halls in Isfahan University of Medical Sciences__AWT_QUOTE__ dormitories in 2011. After gaining the simple map of saloons and measuring their dimensions (length, width, and height), the networked method was used for measuring the illumination intensity. Following the identification of stations for measuring the illumination intensity, the photometer apparatus (Hagner Universal Photometer) was used 60 cm above the ground. The collected data were analyzed by SPSS software. Findings: The average intensity of total illumination, daylight illumination, and artificial illumination were higher than 300 Lux (IESNA recommended) in 21, 9, and 2 study halls. The average ratio of window area to floor area for studies halls of girls__AWT_QUOTE__ and boys__AWT_QUOTE__ dormitories was 0.12 and 0.14, respectively. Conclusion: The total illumination intensity of study halls with the average of 567 Lux was acceptable. However, lighting intensity at night, due to the elimination of day light and use artificial of sources, with an average of 229 Lux was unsuitable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرداد جوان | مهرداد جوان
Department of Engineering Occupational Health, School of Public Health, University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


سمیرا برکات | سميرا برکات
MSc Student, Student Research Committee, Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


حبیب‌اله دهقان | حبيب‌اله دهقان
Assistant Professor, Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


حسینعلی یوسفی | حسينعلي يوسفي
Lecturer, Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


مسعود امیری | مسعود اميري
Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


فهیمه ابرام | فهيمه ابرام
Department of Engineering Occupational Health, School of Public Health, University of Medical Sciences, Isfahan, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-485&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات