این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۷، صفحات ۱۲۱۶-۱۲۲۴

عنوان فارسی بررسی سبک‌های یادگیری VARK در دانشجویان دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شناسایی و هدایت سبک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های یادگیری مناسب نقش مهمی در انتخاب روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های یاددهی و انتقال مفاهیم و دانش به فراگیران و در نهایت اعتلای سطح آموزش ایفا می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند. هدف از مطالعه حاضر تعیین سبک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های غالب یادگیری در دانشجویان سال اول دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل VARK در سال 1389 می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، 184 نفر از دانشجویان رشته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه استاندارد (VARK) صورت گرفت. این پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه پس از ترجمه، روایی آن با استفاده از نظر متخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب Cronbach&apos__AWT_NOKT_COMMA__s alpha (86/0 = &alpha__AWT_NOKT_COMMA__) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار VARK که در محیط Excel طراحی شده بود و نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در مجموع 122 نفر (3/66 درصد) از نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مورد بررسی مؤنث و از نظر مقطع تحصیلی بیش از دو سوم آنان (5/68 درصد) در مقطع دکتری حرفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای (رشته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پزشکی، دارو&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی و دندانپزشکی) و 5/31 درصد در مقطع کارشناسی (رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و پرستاری) بودند. 89 نفر از دانشجویان (4/48 درصد) استفاده از سبک یادگیری تک مدله (Single-modal) و 95 نفر نیز (6/51 درصد) استفاده از سبک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های یادگیری چند مدله (Multi-modal) را ترجیح &zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دادند. بین جنسیت دانشجویان و استفاده از سبک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های یادگیری تک مدله (009/0 > P) و نیز بین مقطع تحصیلی و سبک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های یادگیری (05/0 > P) ارتباط معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده شد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: دانشجویان پسر استفاده از سبک یادگیری جنبشی/حرکتی و دانشجویان دختر استفاده از سبک یادگیری شنیداری را به میزان بیشتری ترجیح &zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دادند. دانستن سبک یادگیری دانشجویان مهارت ارزشمندی در آموزش می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد که به آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهنده در حل مشکلات یادگیری دانشجویان کمک شایانی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند. همچنین این امر به دانشجویان کمک می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند تا یادگیرنده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مؤثرتری باشند. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: سبک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های یادگیری، VARK، دانشجویان، اصفهان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Visual, Aural, Read/Write, and Kinesthetic Learning Styles Preferences in Students of Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Identifying and employing appropriate learning styles can ultimately play an important role in selecting teaching styles in order to improve education. The current study was carried out to determine learning styles preferences of first year students at Isfahan University of Medical Sciences (2010). Methods: A cross-sectional study employed visual, aural, read/write, and kinesthetic (VARK) learning style__AWT_QUOTE__s questionnaire which was done on 184 first year students of medicine, pharmacy, dentistry, nursing and health services management at Isfahan University of Medical Sciences in 2010. Validity of the questionnaire was assessed through experts__AWT_QUOTE__ views and its reliability was calculated using Cronbach__AWT_QUOTE__s alpha coefficients (&alpha__AWT_NOKT_COMMA__ = 0.86). Data were analyzed by VARK software designed in Excel and employing SPSS for Windows 16.0 (SPSS Inc., Chicago, IL, USA). Findings: Out of 184 participants that responded and returned the questionnaire, 122 (66.3%) were female, more than two-third (68.5%) of the student were in professional doctorate status (medicine, pharmacy, dentistry) and 31.5% were in undergraduate status (nursing and health services management). 89 students (48.4%) preferred single-modal learning style and the rest of the students preferred multi-modal learning styles. A significant relationship (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.009) was between the gender and single-modal learning styles and also between course level and learning styles (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Conclusion: According to the result, male students more than female students preferred to use kinesthetic learning style, while female students preferred aural learning style more. Knowing the learning styles of students in education is a valuable skill that helps trainers to solve learning problems among students, and also helps students to be more effective learners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد سلیمی | محمد سليمي
دانشجوي کارشناسي، گروه مديريت خدمات بهداشتي درماني، مركز پژوهش‌هاي علمي دانشجويان، انجمن مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشجوی کارشناسی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، انجمن مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

جمیل صادقی‌فر | جميل صادقي‌فر
دانشجوي دکتري، مركز پژوهش‌هاي علمي دانشجويان، دانشکده مديريت و اطلاع رساني پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشجوی دکتری، مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

هادی پیمان | هادي پيمان
کارشناس، مرکز تحقيقات پيشگيري از آسيب‌هاي رواني اجتماعي، دانشگاه علوم پزشکي ايلام و دانشگاه آزاد اسلامي، واحد همدان، همدان،ايران
کارشناس، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام و دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان،ایران

لیدا شمس | ليدا شمس
دانشجوي دکتري، گروه سياست گذاري سلامت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشجوی دکتری، گروه سیاست گذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

مریم جندقیان | مريم جندقيان
کارشناس، بهره وري بيمارستان آيت اله کاشاني اصفهان، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
کارشناس، بهره وری بیمارستان آیت اله کاشانی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

افرا خسروی | افرا خسروي
دانشيار، گروه ايمونولوژي، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي ايلام، ايلام، ايران
دانشیار، گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

جواهر خواجوی خان | جواهر خواجوي خان
استاديار، گروه بيهوشي، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي ايلام، ايلام، ايران
استادیار، گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

محمد عباسی | محمد عباسي
استاديار، گروه داخلي، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي همدان، همدان، ايران
استادیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-393&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات