این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۱۰۲۷-۱۰۳۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر پمفلت آموزشی بر آگاهی و نگرش دانشجویان رشته‌های غیر پزشکی دانشگاه زابل در مورد بیماری ایدز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اهمیت جوانان در گسترش و خطر ابتلا به ایدز و از آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__جا که تنها یکی از ابزارهای مهم کنترل بیماری آموزش می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد، این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر پمفلت آموزشی بر آگاهی و نگرش دانشجویان رشته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های غیر پزشکی دانشگاه زابل در مورد بیماری ایدز طراحی گردید. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد با روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری تصادفی ساده بر روی 80 نفر از دانشجویان غیر پزشکی دانشگاه زابل انجام شد. پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه خودساخته بر اساس اهداف تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از اعضای هیأت علمی صاحب نظر تأیید گردید. پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه در دو مرحله قبل و 40 روز بعد از مداخله تکمیل شد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها توسط نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 18 با استفاده از آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری Independent t و Paired t و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش از 76/7 به 15 از 16 نمره و نمره نگرش از 45/6 به 06/10 از 11 نمره افزایش یافت. با استفاده از آزمون آماری Paired t، 005/0 > P می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: از آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__جایی که تأثیر پمفلت آموزشی بر ارتقای آگاهی و نگرش دانشجویان تأیید گردید، با توجه به پایین بودن نمرات آگاهی در دانشجویان غیر علوم پزشکی توصیه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود، برنامه آموزشی مستمر در مورد راه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز به کلیه دانشجویان در سایر دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های غیر علوم پزشکی ارایه گردد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آموزش بهداشت، ایدز، دانشجو
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Given the decisive role of youth in spreading the risk of AIDS infection, education and increasing knowledge isone of the most important waysof controlling the disease.Thus, the present study aimed to assessthe effect of aneducational pamphleton knowledge and attitude of non-medical students aboutAIDS in University of Zabol, Iran. Methods: This pre-testpost-test quasi-experimental study was performedon 80 non-medical University students that were selected using the randomsamplingmethod. Data were collected through a researcher-madequestionnaire based onthe study objectives, thatcontentreliability had been approved by a number of expertfacultymembers.The questionnaire was filled out before the educational intervention and 40 days later. Findings: Mean score of knowledge and attitude after the intervention increased from 7.76 to 15 and from 6.45 to 10.06, respectively(P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.005). Conclusion: Since the effect of educational pamphlet on promotion of students__AWT_QUOTE__knowledge and attitude was approved and given the low mean score of knowledge in non-medical students, it is recommended that education programs becontinuouslypresented to other non-medical students regarding prevention and control of AIDS.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله AIDS, Non-Medical Student, Health Education

نویسندگان مقاله فاطمه بسطامی | فاطمه بسطامي
Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


ایرج ضاربان | ايرج ضاربان
Deprtment of Health Education and Health Promotion, School of Public Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


علی بیرانوند | علي بيرانوند
Department of Public Health, School of Public Health, University of Medical Sciences, Khorramabad, Lorestan, Iran


سجاد واحدی | سجاد واحدي
Department of Health Economics, School of Public Health, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-362&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات