این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۱۰۴۰-۱۰۴۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس و کاهش خشونت خانگی علیه زنان شهر گرگان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نیاز به عزت نفس یکی از نیازهای روانی و طبیعی انسان است. آموزش مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های زندگی به زنان کمک می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند تا خود را بهتر بشناسند و بتوانند با رفتارهای خشونت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آمیز علیه خود به درستی کنار آیند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های زندگی بر عزت نفس زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر گرگان در پیشگیری از خشونت خانگی در سال 1390 بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون و پس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون بود که با حضور 91 نفر از زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر گرگان در سال 1390 انجام شد. نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پژوهش به صورت نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری تصادفی آسان انتخاب شدند. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری اطلاعات، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه استاندارد عزت نفس Rosenberg و پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه دموگرافیک بود. مداخله آموزشی در 3 جلسه 120 دقیقه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای با روش بحث گروهی و توزیع جزوه آموزشی برگزار شد. 45 روز بعد از مداخله آموزشی، پس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون برگزار گردید و داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار کامپیوتری SPSS نسخه 16 و روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین نمره عزت نفس زنان قبل آموزش از 29/5 به 664/6 بعد از مداخله آموزشی تغییر نمود، بدین معنی که آموزش اثر معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بر ارتقای عزت نفس واحدهای مورد پژوهش داشت. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون Independent t روی تفاضل میانگین نمره&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون و پس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون نشان داد که آموزش مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های زندگی تأثیر معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بر افزایش نمره عزت نفس دارد (001/ > P). با کمک آزمون رگرسیون خطی (Linear regression) ارتباط بین آموزش مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های زندگی و عزت نفس پس از مداخله آموزشی معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار بود و رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار و مستقیمی بین آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها دیده شد. ارتباط بین میزان خشونت نیز قبل از مداخله آموزشی نسبت به بعد از مداخله معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار بود. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: با آموزش مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های زندگی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__توان به ارتقای سطح سلامت روانی و افزایش عزت نفس در زنان رسید. آموزش مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های زندگی سبب کسب تجربه، حل مسأله و ارتباط مؤثر در زنان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد که مانع از بروز رفتارهای منفی از جانب زن در منزل می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود و این خود افزایش اعتماد به نفس و کاهش خشونت را به همراه دارد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: عزت نفس، مهارت زندگی، خشونت زنان  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Life Skills Training on Self-Esteem and Decreasing Violence against Women
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The need for self-esteem is one of the natural human psychological needs. In lifeskills trainingit is aimed to help women for better understanding and properly being able to cope with violent behavioragainst them. This study examinedthe impact of life skills training on self-esteem of women for the prevention of domestic violence. Methods: This was a semi-experimental study with pre-test and post-test design. Itwas performed on 91 women coveredby Imam Khomeini Relief Committee in Gorgan, Iran, in 2011. The subjectswere randomly selected. The data collection toolsincludeddemographic data and Rosenberg__AWT_QUOTE__s self-esteem questionnaires. Educational intervention was designedas three educational sessions lasting120 minutes each. 45 days after the intervention, the secondary test was done. Findings: Before the intervention, mean scores of self-esteem was 5.29, whichsignificantly increasedto 6.64 after the intervention(P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). The linear regression test showed a significant relationship between life skills training and self-esteem after the educational program. There was a significant relationship between the level of violence before the intervention and after the intervention (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Conclusion: Self-esteem can be increased with life skills training,which leads to problem solving and effective communication in women. Itcan prevent negative behaviors at home and will increase confidence and reduce violence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-Esteem, Life Skills, Violence Against Women
نویسندگان مقاله
مرضیه لطیفی | مرضيه لطيفي
کارشناسي ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
محمدحسین تقدیسی | محمدحسين تقديسي
دانشيار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
محمد اسحق افکاری | محمد اسحق افکاري
استاديار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
کمال اعظم | کمال اعظم
- استاديار، گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
- استادیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-363&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات