این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۸۵۷-۸۶۵

عنوان فارسی شهروندی در مدارس: یک مطالعه توصیفی مبتنی بر نظریه عمل منطقی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه آموزش جامع شهروندی به عنوان راهبردی مهم جهت توانمندسازی جوانان برای بر عهده گرفتن مسؤولیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و ایفای نقش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فردی و اجتماعی و همچنین صیانت آنان در مقابل آسیب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های روانی- اجتماعی مورد توجه و تأکید صاحب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نظران توسعه اجتماعی قرار دارد. هدف از این مطالعه، سنجش میزان دانش، نگرش، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان در خصوص مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و ویژگی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های شهروندی بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: از بین دبیرستان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های دختر ناحیه سه شهر شیراز که حداقل سه رشته تحصیلی (علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی) در آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها دایر بود (تعداد =12)، سه مدرسه به طور تصادفی انتخاب شدند. در هر مدرسه یک کلاس از هر رشته به روش تصادفی ساده انتخاب و در مجموع 228 دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز در مطالعه شرکت داده شدند. یک پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه 62 گویه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای، مشتمل بر 15 سؤال چند گزینه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای برای آزمون دانش و 34 سؤال با مقیاس لیکرت برای اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های نظریه به عنوان داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پژوهش استفاده گردید. روایی محتوایی با استفاده از نظرات 7 نفر از متخصصان در رشته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزش بهداشت، جامعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناسی و علوم اجتماعی، بررسی و پس از ویرایش مورد تأیید آنان قرار گرفت. پایایی ابزار نیز از طریق اجرای مطالعه راهنما (پایلوت) و با استفاده از شیوه بازآزمایی اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری شد. ضرایب همبستگی سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه شامل دانش (82/0 = r)، نگرش (97/0 = r)، هنجار انتزاعی (94/0 = r) و قصد رفتاری (97/0 = r) تأیید گردید. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه نشان داد که سطح دانش (98/1 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 84/7) و نگرش (44/7 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 38/75) دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان نسبتاً پایین بود. همچنین هنجار انتزاعی (33/4 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 24/23) و قصد رفتاری (03/3 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 07/18) نسبتاً مطلوب، ولی کمتر از سطح ایده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آل بود. تحلیل روابط بین متغیرهای مطالعه نشان داد که نگرش و دانش (139/0 = r، 037/0 = P)، نگرش و قصد رفتاری (199/0 = r، 0003/0 = P)، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری (143/0 = r،031/0 = P) و هنجار انتزاعی و نگرش (174/0 = r، 008/0 008/0 = P) همبستگی قابل توجهی با یکدیگر داشتند. در مقابل بین متغیرهای جمعیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی و سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های اصلی مطالعه (دانش، نگرش، هنجار انتزاعی و قصد رفتاری) رابطه آماری معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده نگردید. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: پایین بودن نمرات نگرش، ضرورت برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی آموزشی را با در نظر گرفتن ویژگی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و شرایط مخاطبان دلالت می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نماید. مطلوب بودن نسبی سطح قصد رفتاری و هنجار انتزاعی در این مطالعه پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آگهی مطلوبی را برای اثربخشی مداخلات آموزشی مطرح می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نماید. در نهایت طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر نظریه عمل استدلالی برای آموزش شهروندی در مدارس پیشنهاد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: شهروندی، مدرسه، نظریه عمل منطقی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Citizenship in Schools: A Descriptive Study Based on the Theory of Reasoned Action
چکیده انگلیسی مقاله Background: Citizenship education is increasingly considered as an important strategy to empower youths in taking responsibilities and playing their individual and social roles, and to protect them against psychosocial pathologies. The purpose of the present descriptive study was to investigate students__AWT_QUOTE__ levels of knowledge, __AWT_NOKT_COMMA__ their intention, subjective norms, and attitudes toward the characteristics and skills of citizenship by utilizing the theory of reasoned action. Methods: Three all-girls__AWT_QUOTE__ high schools in the 3rd educational district of Shiraz, Iran, in which the three majors of math, science, and human sciences were established, were randomly selected. In the schools, one class of each major was randomly chosen to take part in the study. Overall, 228 students participated in the study. A 62-item self-administered questionnaire, composed of 15 MCQ questions for testing knowledge and 34 questions with Likert-type scale for measuring theory&apos__AWT_NOKT_COMMA__s constructs, was used for collecting the study data. The content validity of the instrument was confirmed by 7 specialists in health education, sociology, and social sciences. A test-retest pilot study showed that the reliability of the questionnaire in terms of the constructs of the study, including knowledge (r = 82%), attitude (r = 97%), subjective norms (r = 94%), and behavioral intention (r = 97%) were desirable. Findings: The results of the study showed that the students__AWT_QUOTE__ level of knowledge (mean + SD = 7.84 + 1.98) and attitude (75.38 + 7.44) were relatively low. Moreover, subjective norms (23.24 + 4.33) and behavioral intention (18.07 + 3.03) were relatively desirable, but they were below the ideal levels. The analysis of the relationship between the variables of the study revealed that there were significant correlations between attitude and knowledge (P = 0.037, r = 0.139), attitude and behavioral intention (P = 0.003, r = 0.199), subjective norms and behavioral intention (P = 0.31, r = 0.143), and subjective norms and attitude (P = 0.008, r = 0.174). There were no significant statistical relationships between the demographic variables and the core constructs of the study. Conclusion: Regarding undesirable levels of students&apos__AWT_NOKT_COMMA__ knowledge and attitudes, well-designed citizenship educational programs are recommended. On the other hand, findings of behavioral intention and subjective norms set forth a desirable prognosis that these programs will be effective. Finally, results of this study are in favor of utilizing the theory of reasoned action in both predicting citizenship behavior and planning citizenship education programs in schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Citizenship, Education, School, Theory of Reasoned Action

نویسندگان مقاله محمد حسین کاوه | محمد حسين کاوه
استاديار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت و تغذيه، دانشگاه علوم پزشکي شيراز، شيراز، ايران
استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

فاطمه دارابی | فاطمه دارابي
کارشناسي ارشد، عضو هيأت علمي، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي گناباد، گناباد، ايران
کارشناسی ارشد، عضو هیأت علمی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

مهین نظری | مهين نظري
استاديار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت و تغذيه، دانشگاه علوم پزشکي شيراز، شيراز، ايران
استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

حمیدرضا طباطبایی | حميدرضا طباطبايي
کارشناسي ارشد، گروه اپيدميولوژي، عضو هيأت علمي، دانشکده بهداشت و تغذيه، دانشگاه علوم پزشکي شيراز، شيراز، ايران
کارشناسی ارشد، گروه اپیدمیولوژی، عضو هیأت علمی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد
استاد، گروه اموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، گروه اموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-340&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات