این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۷۲-۶۸۰
عنوان فارسی
تعیین عوامل مرتبط با تعداد تصادفات بر حسب شدت با استفاده از رگرسیون پواسون- لگ نرمال چند متغیره بیزی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: برازش مدل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تک متغیره در بسیاری از تحقیق&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های گذشته برای تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تصادف به کار رفته است. با توجه به آن که متغیر شدت در این مطالعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__تواند بیش از یک سطح باشد، از این رو در این مقاله مدل پواسون- لگ نرمال چند&rlm__AWT_NOKT_COMMA__ متغیره برای مدل&rlm__AWT_NOKT_COMMA__سازی تعداد تصادفات بر حسب شدت استفاده شد. اگرچه برای مقایسه از مدل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تک متغیره نیز استفاده شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: استنباط آماری پارامترهای مدل توسط رهیافت بیز و استفاده از روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری گیبز و الگوریتم متروپلیس- هستینگز انجام شد. داده&rlm__AWT_NOKT_COMMA__های تصادف مربوط به تقاطع&rlm__AWT_NOKT_COMMA__های شهر اصفهان بود. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: با وجود بیش پراکنش در دو سطح شدت و وجود همبستگی بین این دو سطح، مدل پواسون- لگ نرمال چند متغیره برازش بهتری را نسبت به بقیه مدل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها ارایه داد. همچنین اثر حجم کل ترافیک بر تصادفات خسارتی در تمامی مدل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار بود، اما اثر حجم کل ترافیک چپ&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردها بر تصادفات جراحتی و فوتی تنها در مدل پواسون تک متغیره معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار شد. بنابراین با فرض ثابت نگه داشتن بقیه متغیرهای توضیحی، انتظار می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__رود که افزایش حجم کل ترافیک باعث افزایش تصادفات خسارتی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. همچنین افزایش حجم کل ترافیک چپ&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردها نیز باعث افزایش تصادفات جراحتی و فوتی در تقاطع&rlm__AWT_NOKT_COMMA__ها می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__شود. به طور دقیق&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تر تحت مدل پواسون- لگ نرمال چند متغیره افزایش 1000 وسیله نقلیه در متوسط حجم کل ترافیک باعث افزایش 31 درصدی تصادفات خسارتی می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__شود. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: بنابراین کاهش حجم کل ترافیک در مقوله کاهش هزینه تصادفات در دراز مدت پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بینی می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__شود که بسیار مقرون به صرفه استواژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: استنباط بیزی، روش مونت کارلوی زنجیر مارکوفی، توزیع&rlm__AWT_NOKT_COMMA__های پسین شرطی کامل، شدت تصادفات، ایمنی تقاطع&rlm__AWT_NOKT_COMMA__ها.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Univariate models have been used to analyse crash data in previous studies. With regards to the severity variable in these researches that can be more than one level, in the present study multivariate Poisson-log normal model has been recommended to model crash count by severity, although it has been also used to compare the univariate models. Methods: The statistical inference of model parameters was conducted by Bayesian method, via a Gibbs Sampler and the Metropolis-Hastings (M-H) algorithms. The crash data were related to the intersections of Isfahan, Iran. Findings: Despite over-dispersion at two levels of severity and correlation among these two levels, the multivariate Poisson-lognormal model offers a better fit than other models. Also the effect of the total AADT (average annual daily traffic) on the property was significant in all of the models. But the effect of total left turn AADT on injuries and fatalities was significant just in the univariate Poisson model. Under multivariate Poisson-lognormal model, an increase of 1000 vehicles in average total AADT was predicted to result in 31% more property damage. Conclusion: Reducing the total volume of traffic in the cost of accidents reduction was predicted to be very affordable in long term.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ایرج کاظمی | ايرج کاظمي
Assistant Professor, Department of Statistics, Department of Statistics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
مهدی تذهیبی | مهدي تذهيبي
Assistant Professor, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
سمیه مومنیان | سميه مومنيان
MSc Student, Student Research Committee, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
حسین حقشناس | حسين حقشناس
Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Department of Transportation, University of Isfahan, Isfahan, Iran
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-322&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات