این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۲۰-۳۲۹

عنوان فارسی بررسی میزان تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر فعالیت جسمانی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مداخلات آموزشی جهت ارتقای فعالیت جسمانی دانشجویان از اولویت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی است. یکی از رویکردهای نظری برای ارتقا و نگهداشت فعالیت جسمانی، الگوی فرانظری (Trans-theoretical model) است. این پژوهش با هدف تعیین میزان تأثیر الگوی آموزشی فرانظری بر فعالیت جسمانی دانشجویان در سال 1390 اجرا شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که با مشارکت 200 دانشجو (در دو گروه مداخله و شاهد) انجام شد. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای چهار قسمتی مشتمل بر اطلاعات فردی&rlm__AWT_NOKT_COMMA__، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه مراحل تغییر فعالیت جسمانی (SECQ)، مقیاس سنجش خودکارامدی و مقیاس سنجش موازنه تصمیم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری بود. مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری با روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بحث گروهی و سخنرانی اجرا شد. بسته آموزشی شامل پمفلت، پوستر و فیلم بود. 8 هفته پس از اجرای آخرین جلسه آموزشی، داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پس آزمون جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار 19SPSS و با شاخص&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مرکزی و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های McNemar و Paired t با سطح اطمینان 95 درصد تجزیه وتحلیل شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: پیش از مداخله هیچ&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گونه اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین شغل، وضعیت تأهل، میانگین سن افراد و مراحل تغییر فعالیت جسمانی در دو گروه آزمون و شاهد وجود نداشت (05/0 < P). در گروه آزمون مراحل فعالیت جسمانی به سمت مراحل فعال پیش رفت (001/0 > P)؛ اما در گروه شاهد مراحل فعالیت جسمانی تغییر معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری نداشت. نمره موازنه تصمیم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری، خودکارامدی و میزان فعالیت جسمانی در گروه آزمون بر اثر آموزش افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری داشت (001/0 > P). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری یکی از راهکارهای مؤثر در جهت ارتقای فعالیت جسمانی در دانشجویان است. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آموزش، الگوی فرانظری، فعالیت جسمانی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Education Based on Transtheoretical Model on Physical Activity of College Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Educational interventions to promote physical activity are one of the health priorities. A theoretical approach to promote and maintain physical activity is the transtheoretical model (TTM). This research was conducted to determine the effects of this model on students&apos__AWT_NOKT_COMMA__ physical activity habits in 2011. Methods: This quasi-experimental study was conducted on 200 students in two groups of intervention and control. Data collection instrument was a questionnaire including personal information, Stages of Exercise Change Questionnaire (SECQ), Self-Efficacy Scale (SES), and Decisional Balance Scale (DBS). Educational intervention was carried out with TTM-based group discussions and lectures. The education package included pamphlets, posters, and films. Eight weeks after the last educational session, posttest data was collected. Comparisons between pretest and posttest data were made using the measure of central value, McNemar test, and paired t- test with 95% confidence intervals. Findings: Before the intervention, there were no statistically significant differences between the two groups in terms of marital status, mean age, and SECQ scores. After the intervention, SECQ scores of the intervention group progressed toward the active stage (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001) while no such statistical difference was detected in the control group. In addition, the intervention significantly increased the scores of DBS and SES and also the amount of physical activity. Conclusion: It can be concluded that implementing educational interventions based on TTM is an effective strategy for promoting physical activity in college student.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Transtheoretical Model, Physical Activity

نویسندگان مقاله یوسف پرهوده | يوسف پرهوده
کارشناس ارشد، گروه تربيت بدني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد گيلانغرب، گيلانغرب، ايران
کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گیلانغرب، گیلانغرب، ایران

مهدی خزلی | مهدي خزلي
دانشجوي دکتراي تخصصي، شبکه بهداشت گيلانغرب، دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، کرمانشاه، ايران
دانشجوی دکترای تخصصی، شبکه بهداشت گیلانغرب، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

محمود بختیاری | محمود بختياري
دانشجوي دکتراي تخصصي، گروه اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

علی دل پیشه | علي دل پيشه
دانشيار، گروه اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايلام، ايلام، ايران
دانشیار، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

آرمان لطیفی | آرمان لطيفي
دانشجوي دکتراي تخصصي، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-279&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات