این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی آگاهی، نگرش و رضایت‌مندی روستاییان شهر اصفهان نسبت به برنامه پزشک خانواده*
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه پزشک خانواده در سال 1384 به منظور دسترسی راحت و مناسب به خدمات سلامت در روستاها و شهرهای با جمعیت زیر 20000 نفر به اجرا در آمد. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و رضایت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__مندی روستاییان شهرستان اصفهان نسبت به برنامه پزشک خانواده انجام شده است. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه مقطعی 1200 نفر از افراد تحت پوشش برنامه پزشک خانواده در مناطق روستایی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای محقق ساخته بود. روایی و پایایی پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه از طریق سنجش روایی صوری، روایی محتوایی و پایایی درونی (78/0 = &alpha__AWT_NOKT_COMMA__) بررسی گردید. پس از جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، به منظور تجزیه و تحلیل آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها از نرم افزار 15SPSS استفاده شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین نمره آگاهی و نگرش افراد مورد مطالعه به ترتیب 9/15 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 1/33 و 9/10 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 4/50 بود. 4/46 درصد افراد مورد مطالعه از برنامه پزشک خانواده رضایت داشتند. کارمندان مراکز بهداشتی، درمانی (7/78 درصد) مهم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین منابع کسب اطلاعات افراد روستایی از برنامه پزشک خانواده بودند. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، میزان آگاهی و نگرش افراد مورد مطالعه در سطح متوسط می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. با توجه به نقش مهم کارکنان بهداشتی در انتقال اطلاعات، به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد اجرای برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی توسط کارکنان بهداشتی سبب افزایش آگاهی و نگرش افراد تحت پوشش و در نهایت اثربخشی برنامه پزشک خانواده گردد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آگاهی، نگرش، رضایت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__مندی، پزشک خانواده.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: The family physician program has been carried out to provide easy and appropriate access to health services in towns with populations under 20,000 people. The purpose of the present study was to determine the knowledge, attitude, and satisfaction toward the family physician program in rural regions of Isfahan, Iran. Methods: In this descriptive, analytical study, 1200 people from the rural regions of Isfahan participated. Data collecting tool was a researcher-designed questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire was approved using content and face validity and internal reliability (&alpha__AWT_NOKT_COMMA__ = 0.78). The collected data was analyzed using SPSS15. Findings: The mean scores of knowledge and attitude of the participants were 33.1 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 15.9 and 50.4 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 10.9, respectively. In addition, 46.4% of the subjects were fairly satisfied. The personnel of health centers were considered as the most important sources of information (78.7%). __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ Conclusion: Based on our findings, the knowledge and attitude of people in rural areas were in moderate levels. The personnel of health centers had an important role in information transfer. Therefore, implementation of educational programs for people by health workers can improve the quality and effectiveness of the family physician program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, Satisfaction, Family Physician

نویسندگان مقاله ارش نجیمی | ارش نجيمي
MSc Department of Health Promotion and Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


معصومه علیدوستی | معصومه عليدوستي
MSc, School of Nursing &amp__AWT_NOKT_COMMA__ Midwifery, Shahr-e-Kord University of Medical Sciences, Shahr-e-Kord, Iran.


غلامرضا شریفی‌راد | غلامرضا شريفي‌راد
Professor, Department of Health Promotion and Health Education, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-229&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات