این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پاداش درک‌شده رانندگی غیر ایمن و هزینه درک‌شده رانندگی ایمن به عنوان تعیین‌کننده‌های وضعیت رانندگی مردم شهر یزد- کاربردی از تئوری انگیزش محافظت
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حوادث ترافیکی یکی از مشکلات بزرگ سلامت عمومی به شمار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رود که پیشگیری مداوم و مؤثر از آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها نیازمند تلاش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های هماهنگ و همه جانبه است. پاداش و هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده، از سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تئوری انگیزش محافظت می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشند. ماهیت آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به خوبی تبیین نشده است ولی شواهدی مبنی بر تأثیرگذاری آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها بر وضعیت رانندگی وجود دارد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فوق در زمینه رانندگی انجام شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه مقطعی، 379 نفر از افراد 19 ساله و بالاتر مورد مطالعه قرار گرفتند. این افراد دارای گواهینامه رانندگی بودند و به روش خوشه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای تصادفی از جمعیت تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهری شهر یزد انتخاب شدند. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری اطلاعات، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای با روایی و پایایی قابل قبول بود. پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پاداش درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده، هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده و نیز بخش تخلفات عمدی پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه رانندگی منچستر بود که به صورت خودگزارشی تکمیل &zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردید. تجزیه و تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با کمک نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار 18SPSS و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری t-test، ANOVA ضریب همبستگی و رگرسیون خطی انجام شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: آزمودنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به ترتیب 8/44 و 56/46 درصد نمرات قابل اکتساب پاداش درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده و هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده را کسب نمودند. مهم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین پاداش درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده رانندگی غیر ایمن، تجربه شور و هیجان بیشتر به دلیل رانندگی با سرعت غیر قانونی (4/56 درصد) و مهم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده رانندگی ایمن، دیرتر به مقصد رسیدن به دلیل اجتناب از رانندگی به هنگام خستگی (2/51 درصد) عنوان شد. از نظر آماری تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پاداش درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده و هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده بر حسب جنس، سن، وضعیت تأهل و سابقه تصادفات و جریمه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها در طول یک سال گذشته مشاهده گردید (05/0 > P). پاداش درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده و هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده با یکدیگر و با رانندگی غیر ایمن دارای همبستگی مثبت و معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری در سطح 01/0 دارند. سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پاداش و هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده با یکدیگر، 28 درصد از واریانس رانندگی غیر ایمن را پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بینی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنند که در این میان نقش پاداش درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده (382/0 &beta__AWT_NOKT_COMMA__ =) بیش از هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده (194/0 &beta__AWT_NOKT_COMMA__ =) می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: پاداش و هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده نقش مهمی در اتخاذ رفتارهای غیر ایمن هنگام رانندگی دارند. کاهش پاداش و هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده با هدف افزایش رفتارهای ایمن رانندگی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__توانند به عنوان یک اصل در امر آموزش و سیاست&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گذاری ایمنی جاده مورد توجه قرار گیرند. به علاوه سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پاداش و هزینه از هم متمایز هستند و هر کدام می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__توانند به عنوان تعیین&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مستقل رفتار در رانندگی مورد توجه قرار گیرند.  __AWT_NOKT_COMMA__ واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: پاداش درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده، هزینه درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده، رانندگی غیر ایمن  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Road traffic injuries are a major but neglected public health challenge that requires coordinated efforts for effective and sustainable prevention. Perceived rewards and costs are constructs of protection motivation theory whose characteristics have not been explored exactly. However, since there are some evidences regarding their effects on driving status, this study aimed to survey the status of these constructs. Methods: In this descriptive cross-sectional study, a total number of 379 individuals aged equal to or more than 19 who had a driving license were evaluated. Clustered random sampling was used to select subjects from the population covered by urban health care centers of Yazd. A valid and reliable questionnaire was used for data collection. It was a self report questionnaire including demographic variables and constructs of perceived rewards, perceived costs and unsafe driving behaviors. The data were analyzed by t-test, analysis of variance (ANOVA), correlation coefficient and linear regression analysis in SPSS18. Findings: Subject scored 44.8%, 46.5%, and 17.4% percents of the total possible scores in perceived rewards, perceived costs and unsafe driving behaviors, respectively. The most important perceived reward of unsafe driving was reported as "excitement of speeding" (56.4%) while the most significant perceived cost was reported as "longer times to get to destinations because of avoiding driving due to fatigue" (51.2%). Perceived rewards and costs differed significantly based on sex, marital status and age (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Moreover, perceived rewards and perceived costs were significantly correlated not only with each other, but also with unsafe driving (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.01). The two constructs explained 28% of the variance of unsafe driving. However, perceived rewards (&beta__AWT_NOKT_COMMA__ = 0.382) was a better predictor than perceived costs (&beta__AWT_NOKT_COMMA__ = 0.194). Conclusion: Perceived rewards and costs have an important role in driving status. Since decreasing perceived rewards and costs can lead to increased safe driving, it needs to be a key principle in road safety education and policy-making. In addition, these two constructs are different from each other and could be considered as independent predictors of driving status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Perceived Rewards, Perceived Costs, Unsafe Driving

نویسندگان مقاله محمد‌علی مروتی شریف‌‌آباد | محمد‌علي مروتي شريف‌‌آباد
Associate Professor, School of Health, Shahid Sadooghi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.


مرضیه مؤمنی سروستانی | مرضيه مؤمني سروستاني
MSc Student, School of Health, Shahid Sadooghi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.


ابوالفضل برخورداری فیروز‌آبادی | ابوالفضل برخورداري فيروز‌آبادي
Associate Professor, Department of Occupational Health, School of Public Health, Medical and Health Services Shahid Saddughi, Yazd, Iran


حسین فلاح‌زاده | حسين فلاح‌زاده
Associate Professor, Department of Statistics and Epidemiology, School of Public Health, Medical and Health Services Shahid Saddughi, Yazd, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-166&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات