این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
فعالیتهای فرهنگی ـ تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: جایگاه ویژه دانشگاه در تربیت نسل بالنده انقلاب اسلامی&rlm__AWT_NOKT_COMMA__و نقش عظیمی&rlm__AWT_NOKT_COMMA__که دانشگاه در پرورش مدیران و کارگزاران آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__کند، برکسی پوشیده نیست. ضرورت توجه به فعالیت&rlm__AWT_NOKT_COMMA__های فرهنگی، تحصیلی و اعتقادی دانشجویان به خصوص چگونگی گذراندن اوقات فراغت آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، در این راستا اهمیت ویژه&rlm__AWT_NOKT_COMMA__ای دارد. بنابراین لازم است که با راهنمایی این قشر در زمینه برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت، آنان را در استفاده هر چه بهتر از ایام پرارزش دانشجویی یاری داد. هدف از اجرای این پژوهش شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه&rlm__AWT_NOKT_COMMA__های تحصیلی دانشجویان بود تا بتوان بر مبنای آن کارآیی برنامه&rlm__AWT_NOKT_COMMA__ریزی&rlm__AWT_NOKT_COMMA__های آینده را تقویت نمود. __AWT_NOKT_COMMA__ روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 238 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت انجام گرفت. روش نمونه برداری منظم و تصادفی بود. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه خود ایفا شامل اطلاعات دموگرافیک، نحوه گذران اوقات فراغت در داخل و خارج از دانشگاه، امور مذهبی، خدمات رفاهی و نیازهای آموزشی دانشجویان جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شد و به وسیله نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: توزیع جنسی دانشجویان مورد مطالعه 4/79 درصد دختر و 6/20 درصد پسر را نشان &rlm__AWT_NOKT_COMMA__داد. 1/60 درصد از دانشجویان غیر بومی &rlm__AWT_NOKT_COMMA__ &rlm__AWT_NOKT_COMMA__بودند و 1/88 درصد از خوابگاه استفاده می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__کردند. 9/84 درصد از دانشجویان مجرد بودند. میانگین و انحراف معیار تعداد ساعات اوقات فراغت دانشجویان در طول شبانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__روز 2/3 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 4/6 ساعت بود. 2/31 درصد از دانشجویان هیچگاه در برنامه&rlm__AWT_NOKT_COMMA__های فرهنگی- مذهبی دانشگاه شرکت نمی&rlm__AWT_NOKT_COMMA__کردند و 1/12 درصد همیشه در این برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها شرکت می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__نمودند. استفاده از کتابخانه در میان این فعالیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها رتبه بالاتری داشت. دانشجویان نیاز به اردوهای یک روزه، برنامه&rlm__AWT_NOKT_COMMA__های ورزشی و تفریحی، آموزش قرآن و نمایش فیلم را جزء ضرورت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های خود دانستند. حدود 3/82 درصد از دانشجویان با شعایر مذهبی و اجرای آن موافق بودند. درصد زیادی از دانشجویان از وجود اکثر خدمات رفاهی نظیر وام تحصیلی و مشاوره روانی بی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__اطلاع بودند. اولویت نیاز دانشجویان برای آموزش گرفتن مواردی نظیر روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جستجوی مقالات، استفاده مناسب از کامپیوتر، نقش استاداند راهنما در حل مشکلات آموزشی و کسب مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های لازم در پر کردن اوقات فراغت آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها بود. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: از آن جایی که اکثر دانشجویان مجرد بوده، بیشتر وقت خود را در خوابگاه و دانشگاه سپری می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__کنند، لازم است مسؤولان دانشگاه برنامه ریزی دقیقی برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان انجام دهند. توجه به عمده&rlm__AWT_NOKT_COMMA__ترین نیازهای دانشجویان از قبیل کامل بودن کتابخانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، اردوهای یک روزه، برنامه ورزشی، مراسم به مناسبت&rlm__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف در ایام سال و آموزش قرآن کریم حایز اهمیت زیادی می&rlm__AWT_NOKT_COMMA__باشد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: اوقات فراغت، نیازهای فرهنگی، نیازهای تحصیلی، دانشجو.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The cultural and educational activities among students of the School of Health in Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Pay attention to university student__AWT_QUOTE__s cultural and educational activities and educating them to fill their leisure time properly is an important issue. The aim of this study was to evaluate their leisure time activities. Methods: In this cross-sectional study, 238 students of School of Health (79.4 percent girls and 20.6 percent boys) selected by random systematic method were enrolled. Information regarding their leisure__AWT_QUOTE__s time activities, demographic characteristics, welfare and educational requirements were recorded using a self administered questionnaire. Obtained data analyzed using SPSS software. Findings: From studied students, 60.1% were not native, 88.1% used dormitory and 84.9% were single. Mean of the students__AWT_QUOTE__ leisure time was 6.4 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 3.2 hours/day. 31.2% did not participate in the religious&ndash__AWT_NOKT_COMMA__cultural programs and 12.1% always were participated in these activities. Use of library had higher priority. Students__AWT_QUOTE__ need for a one day camps, athletic and recreational programs, Quran education and film presentation have considered as their necessities. High percentages of students were unaware of the most welfare services such as educational loans and psychological consultation. Training priority needs of students included literature search methods, appropriate use of computer, professors guide role in solving their educational problems and skills necessary for proper management of their leisure time. Conclusion: Proper planning for fill the leisure time consider as a priority for students. On the other hand, considering that most of them were single and spent most of their times in university and dormitory, university officials need careful planning to fill the students leisure time. Considering the needs of most students such as complete libraries, one-day camps, sports programs, the occasion of various events during the year and teaching the Holy Quran is very important.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهری رجالی | مهري رجالي
مربي، گروه آمار زيستي و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
مهناز مستأجران | مهناز مستأجران
کارشناس ارشد جمعيت شناسي، گروه سلامت خانواده و جمعيت، مرکز بهداشت استان اصفهان، اصفهان، ايران.
کارشناس ارشد جمعیت شناسی، گروه سلامت خانواده و جمعیت، مرکز بهداشت استان اصفهان، اصفهان، ایران.
زهرا معمارزاده | زهرا معمارزاده
کارشناس، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
کارشناس، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
ناهید عزیزی | ناهيد عزيزي
کارشناس، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
کارشناس، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-14&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات