این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۸۵-۹۴

عنوان فارسی کنش های اجرایی و فرا ظرفیت های شغلی در دانشجویان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
چکیده فارسی مقاله های اجرایی، هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رابطه این کنش ها با ¬ مقدمه: با توجه به ویژگی های انطباقی موجود در کنش های شغلی- در دانشجویان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نارسایی توجه/ ¬ انطباق پذیری شغلی و استخدام پذیری- به مثابه فرا ظرفیت ADHD) فزون کنشی ) می باشد. روش کار: در یک پژوهش همبستگی از بین دانشجویان دانشگاه بجنورد در سال های تحصیلی 98 تا 1400 ، تعداد 138 دانشجوی ADHD و 229 دانشجوی غیر مبتلا با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. از مقیاس های درجه بندی ADHD مبتلا به انطباق پذیری شغلی ساویکاس و استخدام ، ADHD بزرگسالان بارکلی، نارسایی ها در کنش وری اجرایی بارکلی، مصاحبه تشخیصی پذیری خود ادراکی/ بلند پروازی راسویل و همکاران برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. داده ها با محاسبه ضرایب همبستگی SPSS پیرسون، مقایسه این روابط و بررسی اندازه های اثر مربوط به این ضرایب در دو گروه و با استفاده از نرم افزار 18 ، مورد تحلیل قرار گرفت. روابط منفی و معناداری بین نارسایی در کنش های اجرایی با ،ADHD یافتهها: هم در دانشجویان مبتلا به و هم غیر مبتلا به انطباق پذیری شغلی و استخدام پذیری، وجود دارد – به جز خود کنترلی در گروه غیر مبتلا- . همه این ضرایب همبستگی به جز ADHD رابطه بین استخدام پذیری و خود تنظیمی هیجان، در دانشجویان مبتلا به از لحاظ آماری قوی تر از دانشجویان غیر مبتلا می باشد. براساس متوسط اندازه های اثر، بزرگترین تفاوت ها در خود -کنترلی، مدیریت زمان، حل مساله، خود- انگیزشی و خود تنظیمی هیجان می باشد. کنش های شغلی این افراد را بیشتر تحت تاثیر ،ADHD نتیجه گیری: سطوح بالاتر نارساکنش وری های اجرایی در مبتلایان به قرار داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نارسایی توجه- فزون کنشی، کنش های اجرایی، فراظرفیت های شغلی

عنوان انگلیسی Executive Functions and Career Meta-Capacity in Students with and without Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: According to the adaptive characteristics of executive functions, the present study aimed to investigate and compare the relationship between executive functions with career adaptability and employability in students with and without attention-deficit / hyperactivity disorder. Methods: The present study is a correlational study. Among students studying at Bojnourd University in the academic years 2019 to 2021,138 students with ADHD and 229 students without ADHD were selected by the available sampling method. To collect research data, Barkely's ADHD rating scale for adults, Barkely's deficit in executive functions scale, diagnostic interview form for ADHD for adults, Savikas' career adaptability and Self-Perceived Employability/ ambition Scale were used. Data were analyzed by calculating Pearson correlation coefficients, comparing these relationships, and calculating the effect size of these coefficients in the two groups using SPSS18 software. Results: The results showed that in the both group of students with and without ADHD, there was a significant negative relationship between deficit in executive functions with career adaptability and employability - except self-control in student without ADHD. Also, the comparison of correlation coefficients in the two groups, showed that all correlations in the group of students with ADHD are statistically stronger than the group of students without ADHD -except emotion self-regulation-. Self-control made the biggest difference between the two variables in the two groups, followed by time management, problem-solving, self-motivation, and emotion self-regulation. Conclusions: Higher levels of executive dysfunction in adults with ADHD have a greater impact on their occupational functions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder, Executive Functions, Career Meta-Capacity

نویسندگان مقاله حمید دررودی | Hamid Darrodi


علی مشهدی | Ali Mashhadi


سید علی کیمیایی | Seyed Ali Kimiaei


حسین کارشکی | Hossein Kareshki



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-106&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات