این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۷۷-۸۵

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار پیشگیری از سقوط سالمندان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با افزایش جمعیت سالمندان، شیوع سقوط نیز افزایش مییابد. طراحی برنامههای خودمراقبتی نسبت به سقوط با داشتن اطلاعات صحیح از گروه هدف امکان پذیر است. هدف از این مطالعه تعیین دانش، نگرش و رفتار پیشگیری از سقوط در سالمندان در مراکز مراقبت روزانه میباشد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی کلیه زنان و مردان سالمند 60 سال و بالاتر در مراکز مراقبت روزانه استان گیلان در سال تقسیم شدند. گروه مداخله آموزشهای (n= و کنترل ( 44 (n= 1398 انجام شد. شرکتکنندگان بهطور تصادفی به دو گروه مداخله ( 37 مربوط به سقوط و روشهای پیشگیری از آن را دریافت کرد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود که پس از روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. آگاهی در سه مرحله قبل، بلافاصله و پنج ماه پس از مداخله، نگرش و رفتار قبل و پنج ماه پس از ویرایش 16 و آزمونهای آماری میانگین و انحراف معیار، کایاسکوئر، spss مداخله تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار تی زوجی، تی مستقل و آنالیز واریانس اندازههای تکراری انجام شد. تمام مراحل مطالعه حاضر براساس استانداردهای اخلاقی انجام شد. یافتهها: دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیتشناختی و میانگین نمرات آگاهی، نگرش و رفتار قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشتند. در گروه مداخله مقایسه میانگین نمرات آگاهی در سه مرحله، تفاوت معناداری را نشان داد، میانگین نمره نگرش پنج ماه بعد از مداخله افزایش آماری معناداری داشت، میانگین نمره رفتار پنج ماه بعد از مداخله کاهش آماری معناداری را 0 در نظر گرفته شد. / نشان داد. سطح معنی دار کمتر از 05 نتیجه گیری: مداخله آموزشی در افزایش دانش و تغییر نگرش سالمندان در مورد سقوط و پیشگیری از آن مؤثر است. پیشنهاد می شود برای بهبود رفتارهای پیشگیری از سقوط علاوه بر آموزش از مداخلات دیگری نیز استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سقوط، سالمند، آگاهی، نگرش، رفتار، آموزش

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention on the Knowledge, Attitude and Behavior of Fall Prevention
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: As the elderly population grows, so does the prevalence of fall. Designing self-care programs against falls is possible with the right information from the target group. The aim of this study was to determine the knowledge, attitude and behavior of fall prevention in the elderly in day care centers. Methods: This quasi-experimental study was conducted on all elderly men and women aged 60 years and over in the adult day care centers of Gilan Province in 2019. The samples were randomly divided into 2 groups control ( n=44) and intervention( n=37). The intervention group were given education on fall and methods of preventing it. Data were collected using the tool was a researcher-made questionnaire that after validity and reliability was completed in three stages, before, Immediately and 5 months after the intervention. Data was analyzed using SPSS 16 software and statistical tests of mean and standard deviation, chi-square, independent and paired t-test and repeated measures analysis of variance All stages of the present study were performed according to ethical standards. Results: There was no statistically significant difference between the two groups of intervention and control in terms of demographic variables and mean scores of knowledge, attitude and behavior before the intervention. In the intervention group, comparing the mean scores of knowledge in the three stages showed a significant difference, the mean score of attitude 5 months after the intervention increased significantly and mean scores of behavior 5 months after the intervention showed a significant decrease. The significant level was considered at less than 0.05. Conclusions: Educational intervention is effective in increasing the knowledge and attitude of the elderly about fall and its prevention. It is suggested that other interventions be used in addition to education to improve fall prevention behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fall- Elderly- Knowledge- Attitude- Behavior- Education

نویسندگان مقاله علی رمضانخانی | Ali Ramezankhani


مریم محمدی | Maryam Maryam Mohammadi


حمید سوری | Hamid Soori


طاهره جمالی | Tahereh Jamali



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-90&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات