این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۱۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد با رویکرد یکپارچه نگر (مبتنی بر چهار عامل مشترک) بر همجوشی شناختی در زنان اقدام کننده به خودکشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اقدام به خودکشی به منزله عملی خود ویرانگر، به صورت آگاهانه و هدفمند در بین زنان در حال افزایش است این مطالعه به منظور بررسی مقایسه اثر بخشی دو رویکرد یکپارچهنگر مبتنی بر چهار عامل مشترک و رواندرمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر همجوشی شناختی زنان اقدام کننده به خودکشی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضراز نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه زنان اقدام کننده به خودکشی که در سال 1399 در بیمارستانهای استان خراسان شمالی بستری بودند تشکیل دادند. نمونه این پژوهش شامل 16 نفر بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به طریق گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی ( 8 نفری) قرار گرفتند سپس یک گروه مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه دیگر رواندرمانی یکپارچه نگر را به مدت 8 جلسه دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه همجوشی شناختی گیلاندرز وهمکاران ( 2010 ) بود. اطلاعات در سه مرحله، قبل از مداخله، در پایان مداخله و دو ماه بعد از اتمام مداخله جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از روش تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. SPSS تحلیل دادهها از طریق نرم افزار تحلیل آماری نسخه 26 انجام شد. < 0,230 ،eta = یافتهها: نتایج نشان داد هر دو روش درمانی بر همجوشی شناختی مؤثر بودند ولی بین دو روش درمانی ( 0,101 F = 1,578 ،P )، تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین در مؤلفههای همجوشی شناختی بین دو گروه تفاوت معنیداری گزارش نشد. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد یکپارچه نگر و رواندرمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر کاهش همجوشی شناختی در زنان اقدام کننده به خودکشی این دو روش درمان میتوانند گزینههای مناسبی برای بهره گیری متخصصان سلامت روان فعال در این زمینه باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، ژورنال کلاب، پزشکی مبتنی بر شواهد

عنوان انگلیسی Comparison of the Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Integrated Treatment(Four Factor Approach) on Cognitive Fusion on Women with Suicide Attempts
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Suicide attempt is self-destructive, Consciously and purposefully is increasing among women. This study aims Comparison of the effectiveness of two therapeutic approaches Integrative and Commitment and acceptance psychotherapy on Cognitive fusion was performed on women. Methods: The current research is a quasi-experimental with pre-experimental-post-experimental study with a follow up design. The statistical population of the present study included all women with suicide attempts in north Khorasan who were hospitalized in 2020. The sample of the study included 16 subjects who selected through random sampling as well as inclusion criteria and assigned randomly into two experimental groups (8 people in each group). Acceptance and commitment therapy package and integrated treatment protocol accomplished in eight 90-minutes sessions individually every week. The research tool was questionnaire of cognitive fusion by Gillanders and colleague (2010). Data were collected in three stages before the intervention, at the end of the intervention and after two months. Data were analyzed using of multivariate covariance and tests using SPSS-26. Results: The results showed that both treatments effect on cognitive fusion but there isn't significant difference between the two treatments (F=1.578, P< 0.230, eta=0.101). Conclusions: Education Integrated treatment and acceptance and commitment therapy an effect on the cognitive fusion of women who attempted suicide. Reduces cognitive fusion and increased cognitive deficits in women. Therefore Such training can prevent and reduce suicide attempts in women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Acceptance and Commitment Therapy (ACT), Integrated Treatment, Four Factor Approach, Cognitive Fusion, Women ,Suicide Attempts

نویسندگان مقاله مهین حمیدی | Mahin Hamidi


فرح لطفی کاشانی | Farah Lotifi Kashani


قاسم آهی | Qasem Ahi


سید کاوه حجت | Seyed Kaveh Hojjat



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-94&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات