این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۸۳-۸۹

عنوان فارسی رابطه هوش معنوی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب امتحان یکی از مهم ترین دغدغه های نظام آموزشی می باشد. هوش معنوی مجموعه ای است از ظرفیت های فردی در ارتباط با منابع معنوی می باشد. به دلیل اهمیت تاثیر هوش معنوی بر اضطراب امتحان و متقابلا موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین هوش معنوی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی از نوع تحلیلی می باشد که 435 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 97 را مورد بررسی قرار می دهد. روش نمونه گیری چند مرحله ای (طبقه ای و تصادفی سیستماتیک) بود. داده ها - در سال 1396 SPSS توسط پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی کینگ و اضطراب امتحان ساراسون جمع آوری گردید و داده ها درنرم افزار 20 با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. 70 درصد) دختر بودند. میانگین نمره هوش / 21 سال بود و تعداد 308 نفر ( 8 /57 ± 3/ یافتهها: میانگین سنی افراد مورد بررسی 57 15 بود. نتایج نشان داد که ارتباط معنا دار و معکوس /7 ±6/ 45 و میانگین نمره اضطراب امتحان 07 /82 ±13/ معنوی دانشجویان 9 بین اضطراب امتحان و نمره کل هوش معنوی وجود دارد. از ابعاد هوش معنوی، بعد تفکر وجودی انتقادی و بعد تولید معنای شخصی P-value < 0/ با اضطراب امتحان رابطه معنا دار و معکوس داشتند.( 001 .( نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، شناخت رابطه معکوس بین هوش معنوی و اضطراب امتحان دانشجویان می تواند پایه ای را برای ارتقاء هوش معنوی و کاهش میزان اضطراب دانشجویان فراهم می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنویت اضطراب امتحان دانشجویان پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی The Relationship between Spiritual Intelligence and Test Anxiety Scale in Students of North Khorasan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Test anxiety is one of the most critical concerns of the education system. Spiritual intelligence is a collection of individual capacities about spiritual resources. Due to the importance of spiritual intelligence on test anxiety and students' mutual success and academic achievement, this study aimed to determine the relationship between spiritual intelligence and test anxiety in North Khorasan University of Medical Sciences students. Methods: The present study is a cross-sectional analytical study investigating the relationship between spiritual intelligence and test anxiety in 435 students of North Khorasan University of Medical Sciences in 2017-18. The subjects were selected by multistage sampling (stratified and systematic random sampling). Data were collected by King's standardized questionnaire of spiritual intelligence and Sarason test anxiety. Data were analyzed by SPSS 20software using t-test, Analysis of variance, and Pearson correlation test. Results: The subjects' mean age was 21.57 ± 3.57 years, and 308 (70.8%) of the issues were female. The mean score of students' spiritual intelligence was ± 45.82 13.9, and the mean score of exam anxiety was 15.7± 6.07. The results showed a significant and inverse relationship between test anxiety and total spiritual intelligence score. There was a substantial and inverse relationship between spiritual intelligence dimensions, the dimension of critical existential thinking, and personal meaning production with exam anxiety (P-value < 0.001). Conclusions: According to the results of this study, recognizing the inverse relationship between spiritual intelligence and students 'test anxiety can provide a basis for promoting spiritual intelligence and reducing students' stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spirituality Intelligence Test Anxiety Scale Students Academic Success

نویسندگان مقاله سالار پوربرات | Salar Poorbarat


رضوان رجب زاده | Rezvan Rajabzadeh


جمیله رحیمی | Jamileh Rahimi


حمیدرضا محدث حکاک | Hamidreza Mohaddes Hakkak


رضا گنجی | Reza Gangi


سیدحمید حسینی | Seyed Hamid Hosseini


محمد احمدپور | Mohammad Ahmadpour



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-63&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات