این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۲-۲۵
عنوان فارسی
اثربخشی «آموزش نظم دهی عاطفه» بر تنظیم شناختی هیجان و میزان هموگلوبین گلیکوزیله در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن است که با ایجاد محدودیت های بسیار دارای پیامدهای منفی متعدد برای فردمی باشد. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی "آموزش نظم دهی عاطفه" بر تنظیم شناختی هیجان و میزان هموگلوبین گلیکوزیله در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بود. روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری و با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بود که در پاییز 1399 به آزمایشگاه رسالت واقع در شهر تهران مراجعه کرده بودند. از میان بیماران داوطلب برای شرکت در پژوهش، 30 تن به صورت هدفمند انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده با روش قرعه کشی در 2 گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 15 تن). برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی، "پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان" (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire) و آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله استفاده شد. در مطالعه حاضر، روایی همگرای "پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان" و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب الفا کرونباخ و پایایی دستگاه اندازه گیری هموگلوبین گلیکوزیله محاسبه شد. مداخله "آموزش نظم دهی عاطفه" در دوازده جلسه هرجلسه 90 دقیقه اجرا گردید. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد. یافته ها: "آموزش نظم دهی عاطفه"به طور معناداری در بهبود تنظیم شناختی هیجان و کاهش میزان هموگلوبین گلیکوزیله در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 موثر بود (05/0>P). نتیجه گیری: "آموزش نظم دهی عاطفه" مداخله ای موثر در بهبود تنظیم شناختی هیجان و کاهش میزان هموگلوبین گلیکوزیله در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 است. لذا پیشنهاد می شود در طراحی و اجرای برنامه های مربوط به درمان دیابت، از "آموزش نظم دهی عاطفه"به عنوان مداخله ای موثر در تنظیم شناختی هیجان و همچنین کنترل هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلا به دیابت استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیابت، تنظیم شناختی هیجان ، هموگلوبین گلیکوزیله، آموزش نظم دهی عاطفه.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of “Affect Regulation Training” on Cognitive Emotion Regulation and Glycosylated Hemoglobin Levels in Women with Type 2 Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Diabetes is a chronic disease that with many limitations has many negative consequences for the individual. The aim of this study was to determine the effectiveness of "Affect Regulation Training" on cognitive emotion regulation and glycosylated hemoglobin levels in women with type 2 diabetes. Methods: The design of the present study was a quasi-experimental design with pre-test, post-test and follow-up and with a control group. The statistical population of the present study included all women with type 2 diabetes who referred to the Resalat Laboratory located in Tehran in the summer of 2019. Among the volunteer patients to participate in the study, 30 were purposefully selected and randomly divided into two groups of intervention and control (15 people in each group). Demographic characteristics questionnaire, "Cognitive Emotion Regulation Questionnaire" and glycosylated hemoglobin test were used to collect data. In the present study, the convergent validity of the "Cognitive Emotion Regulation Questionnaire", the reliability of the internal consistency method by calculating the Cronbach's alpha coefficient and the reliability of the glycosylated hemoglobin measuring device were calculated. The intervention of "Affect Regulation Training" was performed in 12 sessions of 90 minutes. Data were analyzed in SPSS. 22. Results: "Affect Regulation Training" was significantly effective in improving cognitive emotion regulation in women with type 2 diabetes (P < 0.05). Conclusions: "Affect Regulation Training" is an effective intervention in improving cognitive emotion regulation in women with type 2 diabetes. Therefore, it is suggested that in designing and implementing programs related to diabetes treatment "Affect Regulation Training" be used as an effective intervention in cognitive emotion regulation and also controlling glycosylated hemoglobin in patients with diabetes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Diabetes, Cognitive Emotion Regulation, Hemoglobin A1c, Affect Regulation Training.
نویسندگان مقاله
سمیه عبدالمحمدزاده | Somayeh Abdolmohammadzadeh
Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh
واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی
مژگان آگاه هریس | Mohegan Agah Haris
Payame Noor University, Semnan,
دانشگاه پیام نور، سمنان
علیرضا آقایوسفی | Alireza Aghayousefi
Payame Noor University, Tehran
دانشگاه پیام نور، تهران
مجتبی ملک | Mojtaba Malek
Iran University of Medical Sciences, Tehran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران،
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1614-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات