این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۲-۱۱۷
عنوان فارسی
طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد: مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از تخریب محیط زیست با منشاء انسانی، آموزش های زیست محیطی براساس برنامهریزی های اصولی و مبتنی بر نیازسنجی های علمی می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی آموزش زیست محیطی دانش آموزان مقطع متوسطه نظام آموزش و پرورش با رویکرد نظریه داده بنیاد است. روش کار: پژوهش کیفی حاضر، به روش نظری داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، شامل کلیه طراحان و مؤلفین کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در زمینه علوم زیستی و علوم اجتماعی مستقر در شـهر تهران بودند. تعداد نمونه با استفاده از اصل اشباع نظری 10 تن بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. برای سنجش روایی یافتــه هــا از چهــارمعیـار، شامل اعتبارپــذیری، تعمــیم پــذیری، اطمینـان پذیـری و تأییدپذیـری و بـرای سـنجش پایایـی مصاحبـه هـا از روش بازآزمـون و روش توافـق درون موضوعـی اســتفاده شــد. پایــایی بــازآزمون (شاخص ثبات) این مصاحبه هـا ، 88/0 و پایایــی مصاحبــه هــا بــه روش توافــق درون موضوعــی برابـر بـا 82/0 بـود. تحلیل داده ها، با روش کدگذاری و بـا اسـتفاده از نـرم افـزار مکـس کیـو دی ای نسـخه12 انجام شد. یافته ها: 6 کد انتخابی تحت عنوان مؤلفه های (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها) و 27 کد محوری و 91 کد باز شناسایی شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مؤلفه شرایط علی شامل 3 کد محوری، مؤلفه شرایط زمینه ای شامل 5 کد محوری، مؤلفه شرایط مداخله گر شامل 5 کد محوری، مؤلفه پدیده محوری شامل4 کد محوری، مؤلفه راهبردها شامل 3 کد محوری و مؤلفه پیامدها شامل 7 کد محوری، می باشند. به برنامه ریزان آموزشی پیشنهاد می گردد که این مؤلفه ها و کدهای محوری شناسایی شده را در برنامه ریزی خود لحاظ کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طراحی، الگوی آموزش زیست محیطی، مقطع متوسطه، نظریه داده بنیاد.
عنوان انگلیسی
Developing an Environmental Education Model for High School Students in the Education System with a Grounded Theory Approach: Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the most important strategies to prevent the destruction of the environment of human origin is environmental education based on principled planning and based on scientific needs assessments. Therefore, the purpose of this study is to develop an environmental education model for high school students in the education system with a Grounded Theory approach. Methods: The present qualitative research was conducted by the theoretical method of Grounded Theory. The research population included all designers and authors of textbooks of the Educational Research and Planning Organization in the field of life sciences and social sciences based in Tehran. The number of samples using the theoretical saturation principle was 10 people who were selected using purposive sampling method using snowball method. Data collection was performed by semi-structured interviews. To assess the findings of the four criteria including, credibility, generalizability, reliability and verification, and to assess the reliability of the interviews by the method of retesting and the method of agreement within the agreement. The reliability of the test (stability index) of these interviews was 0.88 and the reliability of the interviews by intra-subject agreement method was equal to 0.82. Data analysis was performed by coding method and using Max QDI. 12. Results: 27 axis codes were identified as causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, central phenomena, strategies and as consequences. Conclusions: The results showed that the causal conditions component includes 3 central codes, the contextual conditions component includes 5 central codes, the intervening conditions component includes 5 central codes, the central phenomenon component includes 4 central codes, the strategies component includes 3 central codes and the consequences component includes 7 central codes. Educational planners are advised to include these identified components and core codes in their planning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Developing, Environmental Education Model, High School, Grounded Theory.
نویسندگان مقاله
شهناز مفتوح | Shahnaz Moftooh
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
منیژه ذکریایی | Manizheh Zakariaei
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
غلامحسین انتصار فومنی | Gholamhossein Entesar Foumani
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
رسول داودی | Rasol Davodi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1709-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات