این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۱۴۱-۱۵۰
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی «فراشناخت درمانی» و «درمان هیجان مدار» بر پاسخ نشخواری دانش آموزان پسر متوسطه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نشخوارگری پاسخ، پاسخ تکرار شونده می باشد که به نظر می آید از طریق روش های روان درمانی قابل کنترل باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی "فراشناخت درمانی" و "درمان هیجان مدار" بر پاسخ نشخواری دانش آموزان پسر متوسطه انجام شد. روش کار: روش پژوهشی نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 1ماه و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه افشار شهرستان خدابنده در سال تحصیلی99- 1398 بودند. نمونه پژوهش با روش تصادفی خوشه ای از بین 5 منطقه شهرستان خدابنده بصورت تصادفی منطقه افشار انتخاب شد. از بین مدارس پسرانه متوسطه دوره اول منطقه افشار شهرستان خدابنده، به صورت تصادفی ساده 3 مدرسه انتخاب و از هر مدرسه 60 تن به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس پیش آزمون توسط توزیع "مقیاس پاسخ نشخواری" (Ruminant Response Scale) اجرا شد. از بین افرادی که نمره مقیاس فوق بالاتر از 44 در دامنه 22 تا 88 قرار داشتند، 45 تن به صورت تصادفی ساده از نوع قرعه کشی در 3 گروه 15 تن مداخله 1، مداخله 2 و کنترل بطور تصادفی جایگزین شد. ابزارهای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس پاسخ نشخواری" بود. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ بررسی شد. آزمودنیهای گروه مداخله 1 در جلسات آموزش گروهی "فراشناخت درمانی" در 8 جلسه 90 دقیقه ای و گروه مداخله 2، در جلسات "درمان هیجان مدار" در 8 جلسه 90دقیقه ای در هفته یک بار شرکت کردند. برای افراد گروه کنترل هم بعد از پایان جلسات و اخذ آزمون پیگیری جلسات آموزشی برگزار شد. در پایان جلسات، پس آزمون و 1 ماه بعد پیگیری برای هر 3 گروه اجرا شد. داده ها در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: "فراشناخت درمانی" و "درمان هیجان مدار" توانست نمره پاسخ نشخواری دانش آموزان را نسبت به گروه کنترل کاهش دهد (001/0≤P). در این کاهش، هر 2 روش فوق از لحاظ آماری، یکسان بودند. نتیجه گیری: "فراشناخت درمانی" و "درمان هیجان مدار" موجب کاهش پاسخ نشخواری دانش آموزان می شود. متخصصان آموزشی می توانند از این 2 روش جهت کاهش پاسخ نشخواری دانش آموزان استفاده نمایند و زمینه کاهش مشکلات روانشناختی را فراهم آورند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانش آموزان، فراشناخت درمانی، درمان هیجان مدار، پاسخ نشخواری.
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effectiveness of "Metacognitive Therapy" and "Emotion-Focused Therapy" on Ruminant Response High School Male Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Ruminant response is a repetitive response that appears to be controllable through psychotherapy. The aim of this study was to compare the effectiveness of "Metacognitive Therapy" and "Emotion-Focused Therapy" on ruminant response of high school male students in the academic year 2019-2020. Methods: The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test and follow-up design for 1 month and the control group. The statistical population included all high school students in Afshar region of Khodabandeh city in the academic year 2019-2020. The sample of the study was randomly selected from 5 districts of Khodabandeh city by cluster random method. From the high school boys of the first period of Afshar region of Khodabandeh city, 3 schools were randomly selected and 60 people from each school were selected by simple random sampling. The pretest was then performed by distributing the "Ruminant Response Scale". Among the individuals whose scores above 44 were in the range of 22 to 88, 45 people were randomly replaced by a simple random lottery in 3 groups of 15 people in intervention 1, intervention 2 and control. Data collection instruments included demographic questionnaire and "Ruminative Response Scale. Content validity was assessed by qualitative method and reliability by internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient. The subjects of intervention group 1 participated in the group training sessions of "Metacognitive Therapy" in 8 sessions of 90 minutes and the group of intervention 2 participated in the sessions of "Emotion-Focused Therapy" in 8 sessions of 90 minutes once a week. For the control group, training sessions were held after the end of the sessions and taking the test. At the end of the sessions, post-test and one-month follow-up were performed for all 3 groups. Data were analyzed in SPSS. 24. Results: "Metacognitive Therapy" and "Emotion-Focused Therapy" were able to reduce the students' ruminant response to the control group (P ≤ 0.001). In this reduction, both of the above methods were statistically the same. Conclusions: "Metacognitive Therapy" and "Emotion-Focused Therapy" reduce students' ruminant response. Educational professionals can use these two methods to reduce students' rumination response and provide a basis for reducing psychological problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Students, Metacognitive Therapy, Emotion-Focused Therapy, Rumination Response.
نویسندگان مقاله
ناصر خدابنده لو | naser khodabandehlu
Islamic Azad University, abhar Branch
دانشگاه آزاد واحد ابهر
قربان فتحی اقدم | ghorban fathiagdam
Islamic Azad University, abhar Branch
دانشگاه آزاد واحد ابهر
وحیده باباخانی | vahideh babakhani
Islamic Azad University, abhar Branch
دانشگاه آزاد واحد ابهر
فاطمه علیجانی | fatemeh alijani
Islamic Azad University, abhar Branch
دانشگاه آزاد واحد ابهر
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1741-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات