این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
الگوی معادلات ساختاری رفتارهای پرخطر با تنهایی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رفتارهای پرخطر زمینهسازی بزهکاری در نوجوانان است که شناسایی پیشبینهای آن میتواند در اقدامات پیشگیرانه موثر باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی معادلات ساختاری رفتارهای پرخطر با تنهایی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی با میانجیگری فرسودگی تحصیلی در نوجوانان انجام شد. روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال 1399 جامعه آماری این پژوهش بودند که 221 تن از آنها به روش تصادفی طبقه ای مشارکت داشتند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی" (Iranian Adolescents Risk-Taking Scale)، "نسخه سوم مقیاس تنهایی UCLA" (UCLA Loneliness Scale: Version 3)، "پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل" (Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks) و "سیاهه فرسودگی مسلش" (Maslach Burnout Inventory) بود. روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ ابزار ها اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و اموس نسخه 24 تحلیل شدند. یافته ها: الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. همچنین نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که تنهایی با میانجیگری فرسودگی تحصیلی (085/0=β) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی با میانجیگری فرسودگی تحصیلی (163/0=β) با رفتارهای پرخطر همبستگی غیرمستقیم و معنادار دارند (05/0>P). نتیجه گیری: رفتارهای پرخطر در نوجوانان با تنهایی، اعتیاد به شبکه های اجتماعی با میانجیگیری فرسودگی تحصیلی قابل پیشبینی است. پیشنهاد میشود که روانشناسان و متخصصان حوزه سلامت به نقش این متغیرها توجه داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خطرپذیری، تنهایی، نوجوان، شبکههای اجتماعی، فرسودگی.
عنوان انگلیسی
Structural Equation Modelling of High-Risk Behaviors with Loneliness and Social Network Addiction Mediated by Academic Burnout in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: High-risk behaviors predispose to delinquency in adolescents, and the identification of their predictions can be effective in preventive measures. The aim of this study was to determine the structural equation modelling of high-risk behaviors with loneliness and social network addiction mediated by academic burnout in adolescents. Methods: The research method was descriptive-correlation. The second-high school students in Shiraz in 2020 were the statistical population of this study, 221 of whom participated in stratified random sampling method. Data collection instruments included demographic questionnaire, "Iranian Adolescents Risk-Taking Scale", "UCLA Loneliness Scale: Version 3", "Addiction to Mobile Questionnaire Based on Social Networks" and the "Maslach Burnout Inventory". Construct validity was measured by confirmatory factor analysis and internal consistency was measured by Cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed in SPSS. 24 and Amos. 24. Results: The proposed model had a good fit. Also, the results of Bootstrap test showed that loneliness with mediation of academic burnout (β=0.085) and addiction to social networks with mediation of academic burnout (β=0.163) have an indirect and significant correlation with high-risk behaviors(P< 0.05). Conclusions: High-risk behaviors in adolescents based on loneliness, addiction to social networks can be predicted through mediation of academic burnout. It is suggested that psychologists and health professionals pay attention to the role of these variables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Risk-Taking, Loneliness, Adolescent, Social Networks, Burnout.
نویسندگان مقاله
پارسا بهمنی | Parsa Bahmani
Ph.D Student in Psychology, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
بهنام مکوندی | Behnam Makvandi
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
رضا جوهری فرد | Reza Johari Fard
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1817-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات