این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۵-۳۶
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش «کنترل قلدری» بر قلدری دانش آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از اشکال فراگیر خشونت در مدارس که در سنین نوجوانی شایع است، قلدری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش "کنترل قلدری" بر قلدری دانش آموزان دختر بود. روش کار: روش مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستان دخترانه دوره اول مدرسه سعادت (ناحیه یک آموزش و پرورش استان قزوین) به تعداد 320 تن در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از میان آن ها تعداد 34 تن از دانش آموزان به صورت هدفمند با در نظر گرفتن نمره مقیاس قلدری و ملاک های ورود و خروج انتخاب و به 2 گروه 17 تن به روش تصادفی ساده از نوع قرعه کشی تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس قلدری ایلینویز" (Illinois Bullying Scale) بود. روایی محتوای ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. پس از اجرای 8 جلسه به مدت 90 دقیقه آموزش برای گروه مداخله، داده ها جمع آوری شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: اثر تعاملی گروه و زمان بر قلدری (530/0=2η، 001/0=P، 08/36=F)، قربانی (332/0=2η، 001/0= P، 93/15=F) و نزاع (381/0=2η، 001/0= P، 05/19=F) در سطح 01/0 معنادار بود. نتیجه گیری: آموزش "کنترل قلدری" در کاهش قلدری، نزاع و قربانی شدن دانش آموزان مؤثر است. از این رو، به کارگیری آموزش حاضر در مورد سایر دانش آموزان در دیگر مدارس و مناطق برای کاهش قلدری و پیامدهای آن پیشنهاد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قلدری، کنترل قلدری، نزاع، قربانی، دانش آموز دختر.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of "Bullying Control" Training on Bullying of Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Bullying is one of the most common forms of violence in schools during adolescence. The aim of this study was to determine the effectiveness of "bullying control" training on bullying of female students. Methods: The method of the present study was quasi-experimental with pre-test, post-test and follow-up with control group. The statistical population of this study included 320 high school students of Saadat School (District 1 of education in Qazvin province) in the academic year 2020-2021. Among them, 34 students were purposefully selected by considering the bullying scale score and inclusion and exclusion criteria and 17 people were divided into 2 groups by simple random method of lottery. The research instruments included a demographic questionnaire and the "Illinois Bullying Scale". The content validity of the instruments was measured by qualitative method and the reliability by internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient. Data were collected after performing 8 sessions of 90 minutes of training for the intervention group. Data were analyzed in SPSS .24. Results: The interactive effect of time and group on bullying (F=36.08, P=0.001, η2=0.530), victimization (F=15.93, P=0.001, η2=0.332) and fighting (F=19.05, P=0.001, η2=0.331) were significant at the level of 0.01. Conclusions: Bullying control training is effective in reducing bullying, fighting and victimization of students. Therefore, it is recommended to apply the present education to other students in other schools and districts to reduce bullying and its consequences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bullying, Bullying Control, Fighting, Victimization, Female student.
نویسندگان مقاله
کبری درویش پیشه | Kobra Darvish Pishe
Islamic Azad university
دانشگاه ازاد اسلامی
هایده صابری | Hayedeh Saberi
Islamic Azad university
دانشگاه ازاد اسلامی
سیمین بشردوست | Simin Bashardoust
Islamic Azad university
دانشگاه ازاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1797-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات