این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۳۰-۴۳

عنوان فارسی مقایسه خودکنترلی، کیفیت خواب، جنسیت و وضعیت اقتصادی در بین دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بازی های آنلاین زندگی بسیاری از افراد و از جمله دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است. بازی به مدت زیاد، با خود کنترلی و کیفیت خواب در ارتباط است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودکنترلی، کیفیت خواب، تفاوت جنسی و وضعیت اقتصادی دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز آذربایجان غربی انجام گردید. روش‌ کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- مقایسه ای است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم آذربایجان غربی بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای است. 6 مدرسه و 36 کلاس به‌عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. تعداد کل آزمودنی‌های کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز، برابر 544 تن بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خودکنترلی تانجنی" (Tangney Self- Control Scale )  "شاخص کیفیت خواب پیترزبورگ " (Pittsburgh's Sleep Quality Index) "پرسشنامه بازی های آنلاین مشکل ساز" (Problematic Online Gaming Questionnaire) که دارای روایی و پایایی تایید شده در مطالعات قبلی بود، استفاده شد. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 انجام گرفت.  یافته‌ها: از نظر خودکنترلی، دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز، ضعیف تر از دانش آموزان کاربر                     بازی های آنلاین غیر مشکل ساز  هستند (01/0≥P). از بین زیرمقیاس های مربوط به کیفیت خواب، کاربران بازی های آنلاین مشکل ساز کیفیت ذهنی خواب پایین‌تری دارند (01/0≥P) و اختلال خواب و اختلال عملکرد روزانه بیشتری دارند (01/0≥P).  از نظر جنسیت، دانش آموزان پسر، بیشتر از دانش آموزان دختر، کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز بودند (05/0≥p). با این ‌وجود، به لحاظ وضعیت اقتصادی، تفاوتی بین دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز وجود نداشت.  نتیجه‌گیری: دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز به لحاظ خودکنترلی ضعیف هستند و کیفیت خواب پایین تری دارند. اختلال خواب و اختلال عملکرد روزانه بیشتری دارند. لذا پیشنهاد می شود با آموزش خودکنترلی رفتار که به اجرای روش‌های خود نظارتی، خودارزیابی و خود تقویتی می‌انجامد، خودکنترلی و کیفیت خواب را در دانش آموزان تقویت کرد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکنترلی، کیفیت خواب، بازی های آنلاین. 

عنوان انگلیسی Comparison of Self-Control, Sleep Quality, Gender and Economic Status Among Students Who Use Problematic and Non-Problematic Online Games
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Online games have affected the lives of many people, including students. Playing for a long time is associated with self-control and sleep quality. The purpose of this study was to compare self-control, sleep quality, sexual difference and economic status of students who use problematic and non-problematic online games in West Azerbaijan. Methods: The research method is descriptive-comparative. The statistical population was all tenth, eleventh and twelfth grade students of West Azerbaijan. The sampling method of this research is multi-stage cluster. Six schools and 36 classes were selected as the final sample of the research. The total number of subjects who use problematic and non-problematic online games was 544. The Research tools include demographic questionnaire, "Tangney's Self-control Scale", "Pittsburgh's Sleep Quality Index", "Problematic Online Gaming Questionnaire", Which had validity and reliability confirmed in previous studies. Also, data was analyzed using SPSS software version 24. Results: In terms of self-control, students who use problematic online games are weaker than students who use non-problematic online games (P≥0.01). Among the dimensions related to sleep quality, people who use problematic online games have a lower mental quality of sleep (P ≥ 0.01); have sleep disturbances and day time dysfunctions (P ≥ 0.01). In terms of gender, boy students were more problematic on online games than girls (P≥0.05). However, in terms of economic status, there was no difference between students who use problematic and non-problematic online games. Conclusions: Students who use problematic online games are weak in terms of self-control and have a lower quality of sleep, more sleep disturbances and more day time dysfunctions. Therefore, it is suggested that by training behavior self-control, which leads to the implementation of self-monitoring, self-assessment and self-reinforcement methods, strengthen self-control and sleep quality in students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Control, Sleep quality, Online Games. 

نویسندگان مقاله علی مصطفائی | Ali Mostafaei
Payam Noor University
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1271-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات