این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۳۰-۴۳
عنوان فارسی
مقایسه خودکنترلی، کیفیت خواب، جنسیت و وضعیت اقتصادی در بین دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بازی های آنلاین زندگی بسیاری از افراد و از جمله دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است. بازی به مدت زیاد، با خود کنترلی و کیفیت خواب در ارتباط است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودکنترلی، کیفیت خواب، تفاوت جنسی و وضعیت اقتصادی دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز آذربایجان غربی انجام گردید. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- مقایسه ای است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم آذربایجان غربی بودند. روش نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای است. 6 مدرسه و 36 کلاس بهعنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. تعداد کل آزمودنیهای کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز، برابر 544 تن بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس خودکنترلی تانجنی" (Tangney Self- Control Scale ) "شاخص کیفیت خواب پیترزبورگ " (Pittsburgh's Sleep Quality Index) "پرسشنامه بازی های آنلاین مشکل ساز" (Problematic Online Gaming Questionnaire) که دارای روایی و پایایی تایید شده در مطالعات قبلی بود، استفاده شد. تحلیل داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 انجام گرفت. یافتهها: از نظر خودکنترلی، دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز، ضعیف تر از دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین غیر مشکل ساز هستند (01/0≥P). از بین زیرمقیاس های مربوط به کیفیت خواب، کاربران بازی های آنلاین مشکل ساز کیفیت ذهنی خواب پایینتری دارند (01/0≥P) و اختلال خواب و اختلال عملکرد روزانه بیشتری دارند (01/0≥P). از نظر جنسیت، دانش آموزان پسر، بیشتر از دانش آموزان دختر، کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز بودند (05/0≥p). با این وجود، به لحاظ وضعیت اقتصادی، تفاوتی بین دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز و غیر مشکل ساز وجود نداشت. نتیجهگیری: دانش آموزان کاربر بازی های آنلاین مشکل ساز به لحاظ خودکنترلی ضعیف هستند و کیفیت خواب پایین تری دارند. اختلال خواب و اختلال عملکرد روزانه بیشتری دارند. لذا پیشنهاد می شود با آموزش خودکنترلی رفتار که به اجرای روشهای خود نظارتی، خودارزیابی و خود تقویتی میانجامد، خودکنترلی و کیفیت خواب را در دانش آموزان تقویت کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکنترلی، کیفیت خواب، بازی های آنلاین.
عنوان انگلیسی
Comparison of Self-Control, Sleep Quality, Gender and Economic Status Among Students Who Use Problematic and Non-Problematic Online Games
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Online games have affected the lives of many people, including students. Playing for a long time is associated with self-control and sleep quality. The purpose of this study was to compare self-control, sleep quality, sexual difference and economic status of students who use problematic and non-problematic online games in West Azerbaijan. Methods: The research method is descriptive-comparative. The statistical population was all tenth, eleventh and twelfth grade students of West Azerbaijan. The sampling method of this research is multi-stage cluster. Six schools and 36 classes were selected as the final sample of the research. The total number of subjects who use problematic and non-problematic online games was 544. The Research tools include demographic questionnaire, "Tangney's Self-control Scale", "Pittsburgh's Sleep Quality Index", "Problematic Online Gaming Questionnaire", Which had validity and reliability confirmed in previous studies. Also, data was analyzed using SPSS software version 24. Results: In terms of self-control, students who use problematic online games are weaker than students who use non-problematic online games (P≥0.01). Among the dimensions related to sleep quality, people who use problematic online games have a lower mental quality of sleep (P ≥ 0.01); have sleep disturbances and day time dysfunctions (P ≥ 0.01). In terms of gender, boy students were more problematic on online games than girls (P≥0.05). However, in terms of economic status, there was no difference between students who use problematic and non-problematic online games. Conclusions: Students who use problematic online games are weak in terms of self-control and have a lower quality of sleep, more sleep disturbances and more day time dysfunctions. Therefore, it is suggested that by training behavior self-control, which leads to the implementation of self-monitoring, self-assessment and self-reinforcement methods, strengthen self-control and sleep quality in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-Control, Sleep quality, Online Games.
نویسندگان مقاله
علی مصطفائی | Ali Mostafaei
Payam Noor University
دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1271-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات