این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۶۰-۷۳

عنوان فارسی تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی برمؤلفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان مبتلا به افسردگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افسردگی از عوامل ایجاد کننده اختلالات روانی در نوجوانان و دانش آموزان دبیرستانی است، زیرا نوجوانان در معرض تجربه کردن رویدادهای مختلفی در محیط همسالان و دوستان، مدرسه و خانه قرار دارند .  پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی بر مؤلفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج انجام گرفت.  روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 1397-1396 می باشد.  40 دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، پس از انجام مرحله غربالگری برای تشخیص افسردگی، انتخاب شدند.  برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه اضطراب بک" (Beck Anxiety Inventory)، "مقیاس تنش، اضطراب و افسردگی" (Stress, Anxiety and Depression Scale-42)،"سیاهه افسردگی بک"(Beck Depression Inventory) و "پرسشنامه سبک های حل مسئله" (Problem Solving Styles Questionnaire) استفاده شد. روایی محتوا به روش کیفی، روایی صوری و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ اندازه گیری شد. رفتاردرمانی گفتگویی در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه مداخله ارائه شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.  یافته ها: رفتاردرمانی گفتگویی بر مؤلفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله تاثیر معناداری داشته است (001/>P).  نتیجه گیری: با توجه به تاثیر رفتاردرمانی گفتگویی در تغییر میزان مؤلفه های روانشناختی (اضطراب، تنش، افسردگی) و سبک های حل مسئله در دانش آموزان، پیشنهاد می شود که مسئولین حوزه پژوهش و سلامت دانش آموزان از  رفتاردرمانی گفتگویی برای دانش آموزانی که مبتلا به افسردگی هستند، استفاده کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتاردرمانی گفتگویی، دانش آموز، سبک حل مسئله، مؤلفه روانشناختی.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Dialectical Behavioral Therapy (DBT) on Psychological Components (Stress, Anxiety, Depression) and Problem Solving Styles in Students with Depression
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Depression is one of the most common causes of mental disorders in adolescents and high school students because adolescents are exposed to a variety of events in the environment of peers and friends, school and home. The aim of this study was to determine the effect of Dialectical Behavioral Therapy on psychological components (anxiety, stress, depression) and problem solving styles in junior high school students in Sanandaj. Methods: The method of the present study was quasi-experimental using a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the present study included all female high school students in Sanandaj in the academic year of 1996-97. 40 female junior high school students were selected by cluster random sampling after screening to diagnose depression. To collect data, demographic questionnaire, "Beck Anxiety Inventory", " Stress, Anxiety and Depression Scale-42", "Beck Depression Inventory" and "Problem Solving Styles Questionnaire" was used. Content validity was measured by qualitative method, face validity and reliability by internal consistency method by calculating Cronbach's coefficient. Dialectical Behavioral Therapy were presented to the intervention group in 10 sessions of 90 minutes. Data were analyzed using SPSS.24. Results: Dialectical Behavioral Therapy has a significant effect on psychological components (anxiety, stress, depression) and problem solving styles (P < 0.001). Conclusions: Considering the effect of Dialectical Behavioral Therapy on changing the level of psychological components (anxiety, stress, depression) and problem-solving styles in students, it is suggested that officials in the field of research and student health use Dialectical Behavioral Therapy for students who are depressed.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conversational Behavior Therapy, Student, Problem Solving Style, Psychological Component. 

نویسندگان مقاله فهیمه یارویسی | Fahimeh Yarvaisi
PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد ایلام ، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.

زینب میهن دوست | Zainab Mihandoust
Assistant Professor, Department of Psychology, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam,
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ایلام ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایلام، ایران

شهرام مامی | Shahram Mami
Assistant Professor, Department of Psychology, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam,
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ایلام ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایلام، ایران


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1519-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات