این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۳۴-۴۷
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تابآوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کودکان افسرده در مقایسه با کودکان غیرافسرده از نظر سلامت و بهزیستی در وضعیت نامطلوبتری قرار دارند و روشهای بسیاری از جمله نمایش درمانی و آموزش تابآوری برای کاهش مشکلات روانشناختی آن ها وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تابآوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر مبتلا به افسردگی مراجعهکننده به مراکز مشاوره آموزشوپرورش منطقه 5 و 6 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 60 تن بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 تن) جایگزین شدند. گروههای مداخله بهترتیب 9 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) با روشهای نمایش درمانی و آموزش تابآوری آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیتشناختی، "سیاهه افسردگی کودکان" (Children's Depression Inventory)، "مقیاس اضطراب کودکان اسپنس" (Spence Children's Anxiety Scale) و "پرسشنامه پرخاشگری" (Aggression Questionnaire) بودند. دادههای جمع آوری شده در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافتهها: روشهای نمایش درمانی و آموزش تابآوری در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش اضطراب کودکان مبتلا به افسردگی شدند (05/0P<)، اما میان دو روش در کاهش اضطراب آن ها تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). همچنین، نمایش درمانی در مقایسه با آموزش تابآوری و گروه کنترل باعث کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی شد (05/0P<)، اما بین آموزش تابآوری و گروه کنترل در متغیر پرخاشگری تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). نتیجهگیری: نمایش درمانی باعث کاهش هر دو متغیر اضطراب و پرخاشگری در کودکان مبتلا به افسردگی شد، اما آموزش تابآوری فقط باعث کاهش اضطراب آن ها شد. بنابراین، برنامهریزی برای استفاده از روش نمایش درمانی توسط روانشناسان کودک و درمانگران برای بهبود سلامت روانشناختی کودکان مبتلا به افسردگی پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نمایش درمانی، تابآوری، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی
عنوان انگلیسی
Comparison the Effectiveness of “Drama Therapy” and Resilience Training on Anxiety and Aggression of Children with Depression
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Depressed children are in a worse health and well-being situation than non-depressed children, and there are many ways to reduce their psychological problems, including drama therapy and resilience training. The aim of this study was to compare the effectiveness of drama therapy and resilience training on anxiety and aggression in children with depression. Methods: This was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The study population was male students with depression who referred to educational counseling centers in the fifth and sixth districts of Tehran in the academic year 2009-2010. The research sample was 60 people who were selected by convenience sampling method and randomly replaced in three groups (20 people in each group). The intervention groups were trained in 9 sessions of 60 minutes (two sessions per week) with drama therapy and resilience training, respectively, and the control group was placed on a waiting list for training. Research instruments included; demographic questionnaire, "Children's Depression Inventory", "Spence Children's Anxiety Scale", and "Aggression Questionnaire". The collected data were analyzed in SPSS. 21. Results: Drama therapy and resilience training methods reduced anxiety in children with depression compared to the control group (P < 0.05), but there was no significant difference between the two methods in reducing their anxiety (P> 0.05). Also, drama therapy reduced aggression in children with depression compared to resilience training and control group (P < 0.05), but there was no significant difference between resilience training and control group in aggression variable (P> 0.05). Conclusion: Drama therapy reduced both anxiety and aggression in children with depression, but resilience training only reduced their anxiety. Therefore, planning for the use of drama therapy by child psychologists and therapists to improve the mental health of children with depression is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Drama Therapy, Resilience, Anxiety, Aggression, Depression
نویسندگان مقاله
زهرا بختیاری | Zahra Bakhtiari
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
جوانشیر اسدی | Javanshir Asadi
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
علی اصغر بیانی | Ali Asghar Bayani
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1546-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات