این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۷

عنوان فارسی تعیین برازش الگوی خودکارآمدی‌تحصیلی بر اساس درگیری ‌تحصیلی، اهداف ‌پیشرفت و سازگاری ‌اجتماعی دانش‌آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سازگاری اجتماعی و پییشرفت تحصیلی دانش آموزان نیازمند به درگیر شدن در یادگیری و خودکارآمدی آنها در تحصیل می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش الگوی خودکارآمدی‌ تحصیلی بر اساس درگیری ‌تحصیلی، اهداف ‌پیشرفت و سازگاری ‌اجتماعی دانش‌آموزان دبیرستانی بود. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 97- 96 مشغول تحصیل بودند. 547 تن به عنوان نمونه به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای گردآوری داده‌ها از "مقیاس کارآمدی‌ دانش آموز مورگان-جینکز" (Morgan-Jinks Student Efficacy Scale)، "پرسشنامه درگیری ‌تحصیلی زرنگ" (Zarang Educational Conflict Questionnaire)، "پرسشنامه هدف‌ پیشرفت "(Achievement Goal Questionnaire) و "سیاهه سازگاری" (Adjustment Inventory) استفاده شد. داده ها به وسیله نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین سازگاری‌اجتماعی، اهداف ‌پیشرفت و درگیری ‌تحصیلی (به استثنای مولفه اجتنابی) با ‌خودکارآمدی  تحصیلی با 99% اطمینان همبستگی معنادار وجود داشت. متغیر مذکور به ترتیب مقدار (49/0، 37/0، 21/0) از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کرد. شاخص‌های برازش نیز پس از اصلاح الگو، در حد مطلوب بودند (074/0). نتیجه گیری: همبستگی خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان در الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. پیشنهاد می‌شود که بر روش های آموزشی با توجه به خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان و درگیری تحصیلی تاکید شود تا پیشرفت و سازگاری اجتماعی در یادگیرندگان حاصل گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی تحصیلی، درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت، سازگاری اجتماعی.

عنوان انگلیسی Determining the fit of Educational Self-Efficacy Model based on educational conflict, goals progress and social adjustment of high school students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students' social adaptation and educational achievement require their educational conflict and self-efficacy in education. The aim of this study was to determine the fit of educational self-efficacy model based on educational conflict, goals progress and social adjustment of high school students. Methods: The present study is descriptive-correlational. The statistical population included all second grade high school students in Tehran who were studying in the academic year of 2018-19. 547 students were selected as a multi-stage cluster method and entered the research. To collect data from "Morgan-Jinks Student Efficacy Scale", "Zerang Educational Conflict Questionnaire", "Achievement Goal Questionnaire", and "Adjustment Inventory" was used. Data were analyzed by SPSS. 22. Results: There was a significant correlation between the components of social adjustment, goals progress and educational conflict (excluding the avoidance component) with the educational self-efficacy with 99% confidence. These variables explained the value of educational self-efficacy variance (0.49, 0.37, 0.21), respectively. Fitness indicators were also optimal after pattern correction (0.074). Conclusion: The correlation between educational self-efficacy and educational conflict with the goals progress and social adjustment n in the proposed model is well-suited. It is suggested that teaching methods emphasize student self-efficacy and educational conflict to promote social adjustment in learners.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational Self-Efficacy, Educational Conflict, Goals Progress, Social Adjustment.

نویسندگان مقاله محبوب محمدی کمار سفلی | Mahboob Mohammadi Komar Sofla
PhD Student in Educational Psychology, Psychology and Counseling Department, School of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

سعید جهانیان | Saeed Jahanian
استادیار، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1442-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات