این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۲۲۷-۲۴۳
عنوان فارسی
بررسی عوامل مرتبط با افزایش طول مدت تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بهعلت حساسیت شغلی رشتههای علوم پزشکی و ارتباط مستقیم آن با سلامت مردم، عواقب افزایش طول دوره تحصیل دانشجویان گریبانگیر جامعه و نظام سلامت خواهد شد. نظر به اهمیت طول دوره تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی و کمبود اطلاعات در مورد علل افزایش آن، این مطالعه به منظور شناسایی عوامل مرتبط از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. تعداد 118 نفر عضو هیأت علمی در تکمیل پرسشنامهها مشارکت کردند. درخصوص کارکنان آموزش نیز 37 نفر و از میان دانشجویان 71 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرماافزار SPSS نسخه 24 و همچنین روش کیفی تحلیل محتوی کمی انجام شد. نتایج: عوامل مرتبط با پایاننامه از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش به ویژه زمانبر بودن چاپ مقاله شرط دفاع، بیشترین تأثیر را بر افزایش طول دوره تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی داشت. در تحلیل محتوی کمی نیز بیشترین عوامل تأثیرگذار از دیدگاه دانشجویان عوامل مرتبط با پایاننامه و از دیدگاه اساتید و کارکنان عوامل فردی بودند. نتیجهگیری: بنا بر نتایج لازم است تا فرایند اعطا گرنت اصلاح گردد. مدت زمانی که دانشجو منتظر چاپ مقاله است، از مدت تحصیل وی کسر گردد. به آن دسته از پروژههای تحقیقاتی که دچار وقفه شدهاند ترم تحصیلی اضافهای بدون درج در سنوات اختصاص یافته و همچنین سازوکار افزایش حمایتهای مالی از دانشجو در طول دوره تحصیل وی تدوین گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طول دوره تحصیل، دیدگاه، عضو هیأت علمی، دانشجو، کارشناس آموزش
عنوان انگلیسی
Examining the Related Factors Associated with Increased Length of Study in PhD Students in Mashhad University of Medical Sciences from the Viewpoints of Faculty Members, Students and Academic Staffs
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Due to the job sensitivity of medical sciences and its direct relationship with public health, the consequences of increasing the length of study of students will affect the society and the health system. Considering the importance of the length of study of PhD students and the lack of information about the reasons for its increase, this study was performed to identify the related factors. Methods: There was a descriptive- correlational study. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. A total of 118 faculty members participated in completing the questionnaires. 37 employees and 71 students also completed the questionnaire. Data analysis was performed using descriptive and analytical statistics with SPSS 24 software as well as quantitative content analysis. Result: Factors related to the dissertation, especially the time-consuming publication of the defense condition article, had the greatest impact on increasing the length of study for PhD students. In quantitative content analysis, the most effective factors for students were dissertation-related factors and for faculty members and employees were personal issues. Conclusion: According to the results, it is necessary to modify the grant process. Deduct the length of the course while the student is waiting for the article to be published. Allocate research projects that have been paused for an additional semester, excluding the academic year. Also, a plan should be developed to increase financial support for students during their studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Length of study, Viewpoint, Faculty member, Student, Academic staff
نویسندگان مقاله
زهرا منصوریان | Zahra Mansourian
School of Midicine, Department of Medical Education, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
حسین کریمی مونقی | Hossein Karimi Moonaghi
School of Midicine, Department of Medical Education, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
جمشید جمالی | Jamshid Jamali
School of Health, Department of Biostatistics, Mashhad University of medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده بهداشت، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
ابوالفضل خواجوی راد | Abolfazl KhajaviRad
School of Medicine, Department of Physiology, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پزشکی، گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
حوراء اشرفی فرد | Houra Ashrafifard
Tehran University of Medical Sciences
دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1250-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات