این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۲۴۴-۲۵۶

عنوان فارسی بررسی فراوانی عوامل تنش زا در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: لازمه برون­‌رفت و ارائه راه­حل جهت رفع هر مشکلی ابتدا شناخت آن مسأله و بررسی عوامل مؤثر بر آن موضوع است، از این جهت بررسی تفصیلی عوامل تنش‌­زا می­‌تواند ما را در ارتقا کیفیت آموزشی و ارتقا بهداشت روان دانشجویان یاری کند. روش بررسی: این مطالعه مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 1400-1399 انجام شد. از دانشجویان پزشکی در حال تحصیل در تمام مقاطع به صورت در­دسترس نمونه­‌گیری شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد MSSQ بود که مشتمل بر 20 سؤال در 6 بعد می‌­باشد: استرس‌­های مرتبط با مسائل آکادمیک، استرس­‌های درون­فردی و بین­فردی، استرس­‌های آموزش و یادگیری، استرس‌­های اجتماعی، استرس­‌های میل و اشتیاق، استرس­‌های فعالیت گروهی. نتایج: تعداد 463 دانشجو در این پژوهش شرکت کردند. 4/51 درصد (236 نفر) از شرکت‌­کنندگان مرد بودند. وضعیت عوامل تنش­‌زا در 49 درصد از دانشجویان زیاد/ شدید بود. بیشترین عامل تنش­‌زا متعلق به بعد استرس­های مرتبط با مسائل آکادمیک (5/63 درصد) و کمترین عامل تنش­زا استرس­‌های مرتبط با میل و اشتیاق بود (8/20 درصد). ارتباط معنی­‌داری در میزان استرس کل با جنسیت (در خانم‌­ها بیشتر از آقایان) مشاهده شد. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه تقریباً نیمی از دانشجویان از نظر عوامل تنش­‌زا در وضعیت زیاد/ شدید می­‌باشند، لذا آموزش مؤثر به دانشجو برای مدیریت تنش و ارتقای مهارت­‌هایی در جهت کاهش تنش (مثلاً برگزاری کارگاه‌­های آموزشی) ضروری به نظر می‌­رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنش­‌زا، دانشجو، پزشکی

عنوان انگلیسی The Study on the Prevalence of Stressful Factors among Medical Students of Mashhad University of Medical Sciences in 2020
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: To solve any problem, it is necessary to first recognize that problem and examine the factors affecting that issue; therefore, a detailed study of stressors can help us improve the quality of education and mental health of students. Methods: This cross-sectional study was performed at Mashhad University of Medical Sciences in the academic year 2020-2021. The participants were chosen from medical students studying in various grades using convenient sampling method. The instrument used was the standard MSSQ which consists of 20 questions including 6 different dimensions: Stress Related to Academic Issues, Intrapersonal and Interpersonal Stress, Teaching and Learning Stress, Social Stress, Desire Stress, Group Activity Stress. Result: A total of 463 people participated in this study out of whom 51.4% (236 people) were male. Overall, 49% of students were in high/severe condition. The highest level of stress among all dimensions belongs to the stressors related to academic issues (63.5%) and the least stressful factor for students was desire-related stress (8.20%). There was a significant relationship between total stress and gender (higher in women than men). Conclusion: Considering that almost half of the students are in a high/severe state regarding stressful factors, effective training of students to manage stress and improve skills to reduce stress (e.g., by conducting workshops) would be promising.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stressors, Student, Medicine

نویسندگان مقاله مهدی نادر | Mahdi Nader
School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مسعود یوسفی | Masoud Yousefi
School of Medicine, Department of Microbiology and Virology, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پزشکی، گروه میکروبیولوژی و ویرولوژی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مجید خادم رضاییان | Majid Khadem-Rezaiyan
Department of Community Medicine, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1181-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات