این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۲۷۱-۲۷۵

عنوان فارسی طراحی و اجرای فرایند ارزشیابی مدیران آموزشی بر اساس مدل چند سطحی: تجربه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله مدیران آموزشی می‌توانند با جلب مشارکت اعضای هیأت علمی بهبود روند مدیریت دانشگاه­‌ها را تسهیل کنند. آنها نقش مهمی در هدایت فرایند­های تغییر در سیستم‌­های آموزشی دارند و می­‌توانند از طریق ایجاد جو انگیزشی، بهبود کیفیت آموزش و رشد برنامه­‌های توسعه‌­ای را در دانشگاه‌­ها هدایت می­کنند. از مدیران آموزشی می­‌توان به عنوان مهمترین عامل هدایت جریان‌­های اصلی آموزش، نام برد که در ایجاد انگیزه اعضای هیأت علمی در ارتقای عملکرد خود و سیستم آموزشی مؤثر هستند. حساسیت فعالیت‌­های آموزشی و پیچیدگی مأموریت­‌های دانشگاه‌­ها، لزوم پاسخگویی به انتظارات، پایش نظام مدیریتی در سیستم‌­های آموزشی، ارزشیابی عملکرد مدیران و ارائه بازخورد به آنها را بیش از پیش ضروری کرده است. بنابراین می‌توان گفت ارزشیابی در دانشگاه‌­ها یک اقدام راهبردی محسوب می­‌شود و مدیران نظام آموزشی در فرایند رهبری آموزشی نیازمند شناخت نقاط ضعف و قوت خود و برنامه‌ریزی مبتنی بر نتایج ارزشیابی هستند، لذا ضرورت دارد علاوه بر توانمند­سازی عملکرد مدیران، برنامه‌ریزی جهت پایش، ارائه بازخورد و بهبود عملکرد آنها در سیستم‌­های آموزشی به صورت تکوینی مورد توجه قرار گیرد. در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با هدف استقرار نظام جامع ارزشیابی، ارزشیابی مدیران آموزشی براساس رویکرد بازخورد چند منبعی طراحی و اجرا شد. ارزشیابی مدیران از دیدگاه ذینفعان مختلف شامل مدیران بالادستی در سطح دانشکده و معاونت آموزشی و زیر­دستان شامل اعضای هیأت علمی طراحی شده است. ارزیابی با استفاده از فرم‌های نظرسنجی در دو حیطه رفتار حرفه­‌ای و رفتار مدیریتی انجام می­‌شود. بازخورد نتایج به صورت کارنامه ارزشیابی عملکرد به مدیران آموزشی ارسال می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت و رهبری آموزشی، ارزشیابی آموزشی، ارزشیابی اعضای هیأت علمی، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Design and Implementation of Evaluation Process for Educational Leadership Based on Multilevel Model: Experience of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd
چکیده انگلیسی مقاله Education managers can facilitate the improvement of university management by involving faculty members. They have an important role to play in directing the process of change in educational systems. Managers can drive educational innovation and improvement of developmental programs of universities by creating a motivational atmosphere. Education managers are the most important driving factor in managing the mainstream of education and are effective in motivating faculty members to improve their performance and the educational system. This includes the monitoring of sensitivity of educational activities and the complex protocols of universities, made necessary to meet the expectations, monitor the managers in managerial systems, and evaluate the performance of managers and provide feedback to them. Therefore, it can be said that evaluation in universities is a strategic action and managers of the educational system in the educational leadership process need to recognize their strengths and weaknesses and plan based on the results of evaluation. It is necessary to consider development of management skills, Planning to monitor, provide feedback to improve their performance in educational systems. In Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, the evaluation of educational managers was designed and implemented based on a multi-source feedback approach. At Shahid Sadoughi University Evaluation of managers is designed from the view of different stakeholders, including senior managers at the faculty level, as well as the educational teachers and leaders, including faculty members. Evaluation was done in two areas of professional behavior and managerial behavior. Feedback on the results will be sent to the educational managers as performance evaluation report.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational leadership, Educational evaluation, Faculty evaluation, Medical education

نویسندگان مقاله فاطمه کشمیری | Fateme Keshmiri
School of Health, Department of Medical Education, Medical Education and Development Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

عاطفه السادات حیدری | Atefesadat Heidari
Health Technology Assessment, Medical Education and Development Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
ارزیابی فناوری سلامت، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-336-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده دانش پژوهی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات