این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۲۸۵-۲۹۵

عنوان فارسی تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری از تأثیر برنامه درسی پنهان بر فرآیند یادگیری: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه درسی پنهان متشکل از پیام‌­های ضمنی جو اجتماعی مراکز آموزشی است که نوشته نشده ولی توسط همه احساس می­‌شود. با توجه به ارتباط مستقیم برنامه درسی پنهان با یادگیری دانشجویان و نیاز اعضای هیأت علمی رشته پرستاری، این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری از برنامه درسی پنهان بر فرایند یادگیری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه به صورت یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا کیفی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1398 انجام شد. نمونه‌گیری به صورت مبتنی­بر هدف و شامل 19 نفر از دانشجویان پرستاری از نیمسألهای سوم و بالاتر و از هر دو جنس زن و مرد بود. روش جمع‌آوری داده‌­ها، مصاحبه­‌های نیمه ساختاریافته و عمیق بود. آنالیز داده‌­ها به صورت دستی انجام شد. نتایج: در مجموع 84 کد اولیه حاصل شد، که بعد از ادغام کد­های مشابه در نهایت 44 کد در 9 زیر­طبقه و 3 طبقه اصلی شامل تعاملات، عوامل فردی و کیفیت محیط آموزشی استخراج شد. نتیجه‌گیری: با توجه به تجربیات دانشجویان از تأثیر برنامه درسی پنهان بر فرایند یادگیری، جهت ارتقاء یادگیری دانشجویان، باید عناصر برنامه درسی پنهان در برنامه­‌ریزی‌­های آموزشی، مد­نظر قرار گیرد. واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، یادگیری، آموزش
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی پنهان، یادگیری، آموزش

عنوان انگلیسی Exploring the Nursing Students' Experiences of the Hidden Curriculums on Learning Process: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The hidden curriculum consists of the implicit messages of the social atmosphere of the educational centers that are not written but are felt by everyone. Due to the direct relationship between the hidden curriculum with student learning and the need for nursing faculty members, this study was conducted to exploring the nursing Students' Experiences of the Hidden Curriculums on learning process. Methods: This qualitative study was conducted through content analysis method in Zanjan University of Medical Sciences in 2019. Purposeful sampling consisted of 19 Third and higher semester and of both sexes. Data was collected through semi-structured and in-depth interviews. Data analysis was performed manually. Result: A total of 84 initial codes were obtained, after which, merging similar codes, finally 44 codes were extracted in 9 sub-themes and 3 main themes including interactions, individual factors and the quality of the educational environment. Conclusion: According to students' experiences of the impact of the hidden curriculum on the learning process, in order to promote student learning, the elements of the hidden curriculum should be considered in educational planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hidden Curriculums, Learning, Education

نویسندگان مقاله سعیده نوروزی | Saeide Noruzi
Abhar School of Nursing, Department of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
دانشکده پرستاری ابهر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

زینب بهرامی ایوانکی | Zeinab Bahrami-Eyvanaki
Abhar School of Nursing, Department of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
دانشکده پرستاری ابهر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

مهران تهرخانی | Mehran Tahrekhani
Abhar School of Nursing, Department of Nursing, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran
دانشکده پرستاری ابهر، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1232-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات