این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۰۷-۲۱۵
عنوان فارسی
بررسی میزان اثربخشی آموزشی و رضایتمندی دانشجویان پزشکی از کلاس وارونه مبتنی بر وب در مقایسه با روش تدریس سخنرانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بهنظر میرسد مدلهای آموزشی دانشجو محور، همچون ﻛﻼس درس وارونه، به ویژه زمانی که با فناوری وب همراه گردد، فرصتهای آموزشی بیشتری را در اختیار فراگیران قرار دهد. مطالعه حاضر بررسی میزان اثربخشی و رضایتمندی دانشجویان پزشکی از روش کلاس درس وارونه مبتنی بر وب در مقایسه با تدریس به روش سخنرانی را هدف قرار داد. روش بررسی: این یک مطالعه نیمه تجربی است که 51 نفر را در هر یک از دو گروه مداخله و کنترل ارزیابی میکند. در گروه مداخله، ﻣﺤﺘﻮای درس فیزیوپاتولوژی ریه یک هفته قبل از کلاس درس حضوری در ﻗﺎﻟﺐ انواع فایلهای دیجیتال همچون ویدیو، متن، تصویر، صوت و نرمافزارهای تعاملی از طریق سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی نوید در اختیار فراگیران قرار گرفت و الزام شد تا آنان محتوا را قبل از کلاس مطالعه نمایند. سپس کلاس درس حضوری با بحث گروهی، پرسش و پاسخ و یادگیری مبتنی بر حل مسأله تکمیل گردید. در گروه کنترل، تدریس به روش سخنرانی سنتی در داخل کلاس درس انجام شد. دادهها با استفاده از SPSS نسخه 18 آنالیز گردید. نتایج: توزیع سن، جنس و میانگین نمرات پیشآزمون در دو گروه مورد مطالعه، همگن بود. در گروه مداخله، دانشجویان میانگین نمره درسی بالاتری نسبت به گروه کنترل کسب نمودند (005/0 = P). همچنین میزان نمره رضایت دانشجویان در گروه مداخله به طور معنیداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0 < P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج، روش کلاس وارونه نه تنها باعث بهبود یادگیری میشود، بلکه با رضایتمندی بیشتر در بین دانشجویان همراه است. ﻛـﻼس درس وارونه، مدل آموزشی، یادگیری الکترونیکی، رضایتمندی، پزشکی
کلیدواژههای فارسی مقاله
ﻛـﻼس درس وارونه، مدل آموزشی، یادگیری الکترونیکی، رضایتمندی، پزشکی
عنوان انگلیسی
The Effect of Web-based Flipped Classroom Approach on Learning and Satisfaction of Medical Students Comparison with Lecture-based Method
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Student-centered educational models, such as Flipped classrooms, seem to provide more educational opportunities for learners, especially when combined with web technology. This study aimed to evaluate the effectiveness and satisfaction of medical students with the web-based Flipped classroom method in comparison with the lecture-based teaching method. Method: This is a quasi-experimental case-control study that evaluates 51 people in each of the two intervention and control groups. In the intervention group, pulmonary physiopathology e-contents were delivered to the students one week before the presence-based class in the form of digital files such as video, text, image, audio and interactive applications through Navid learning management system. Students were required to read the content before the class. Then the face-to-face classroom time was completed with group discussion, question and answer and problem-based learning. In the control group, teaching was carried out by the traditional lecture method in the classroom. Data were analyzed using SPSS, 18. Result: In terms of age, sex and, mean pre-test scores, there were no significant differences between the groups. The mean scores in the final exam turned out to be 14.66 (10.16-66) in the intervention group but 12 (9.14-3.66) in the controls (P < 0.001) to make a significant difference. In addition to gaining higher final exam scores as for the flipped classroom group, they were also more satisfied with the procedure (P < 0.001). Conclusion: The flipped classroom approach not only improves learning but also leads to greater students' satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Flipped Classroom, Models, Educational, e-Learning, Satisfaction, Medicine
نویسندگان مقاله
سید غلامرضا مرتضوی مقدم | Seyed Gholamreza Mortazavimoghaddam
Birjand University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
الهه الهیاری | Elahe Allahyari
Birjand University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
فاطمه واحدی | Fatemeh Vahedi
Birjand University of Medical Sciences
انشگاه علوم پزشکی بیرجند
مجید زارع بیدکی | Majid Zare Bidaki
Birjand University of Medical Sciences
انشگاه علوم پزشکی بیرجند
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-292-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات