این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۸۱-۹۳

عنوان فارسی بررسی ارتباط سبک رهبری مدیران گروه‌های پرستاری و میزان تعلق کاری در اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: موفقیت یک سازمان را نیروی انسانی آن رقم می‌زند. تعلق کاری کارکنان منجر به بهره­وری و عملکرد بالاتر سازمان می‌شود. رهبران در صدد درک تأثیر سبک رهبری خود بر تعلق کاری کارکنان می‌باشند. این امر در سازمان‌های آموزشی اهمیت بیشتری دارد. تحقیقات در این زمینه ناکافی است. این مطالعه، بررسی ارتباط بین سبک‌‌های رهبری مدیران گروه و تعلق کاری اعضای هیأت علمی در برخی دانشگاه‌های ‏علوم پزشکی ایران را مورد هدف قرار داد. روش بررسی: این یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی ‎بود. 149 نفر شامل اعضای هیأت علمی و مدیران گروه که حداقل 6 ماه سابقه کاری داشتند، به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل فرم مشخصات فردی، پرسشنامه سبک رهبری چند عاملی و پرسشنامه تعلق کاری شافلی و بیکر بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار ‏SPSS‏ ‏نسخه ‏‏16 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در مجموع 114 نفر از اعضای هیأت علمی با 75/9 ± 42/13 و 35 نفر از مدیران گروه با 67/8 ± 91/19 سال سابقه کار در این مطالعه شرکت کردند. اعضای هیأت علمی تعلق کاری بالایی را گزارش کردند. رابطه مثبت و معناداری بین تعلق کاری و رهبری تعاملی (010/0 = ‏P‏) و ‏تبدیلی (001/0 = ‏P‏) وجود داشت. ‏بین دیدگاه مدیران و کارکنان در رابطه با رهبری تعاملی و تبدیلی تفاوت معنادار بود (001/0 > ‏P‏). نتیجه‌گیری: مدیران می‌توانند با انتخاب سبک رهبری مناسب تعلق کاری کارکنان را ‏افزایش داده و از آن در جهت بهبود بهره‌وری سازمان استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک، رهبری، پرستاری، تعلق کاری

عنوان انگلیسی Investigating the relationship between leadership style of nursing department managers and work engagement in faculty members of Iranian universities of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The success of an organization is determined by its human ‎resources. Work engagement leads to higher productivity and performance of the organization. Leaders seek to understand the impact of ‎their leadership style on work engagement. This is even more important in educational organizations but research in this area is insufficient. This study aimed to investigate the relationship between department ‎manager's leadership styles and faculty member's work engagement in some Iranian universities of medical ‎sciences‎. Methods: This was a descriptive-analytical correlational study. 149 people including faculty members and department managers with at least 6 months of work experience were selected through the convenience sampling method. Data collection tools included ‎a demographic questionnaire, a multi-factor leadership questionnaire, and a Schaufeli & Bakker work engagement questionnaire whose validity and reliability were examined. ‎Data were analyzed using SPSS software version 16. Result: A total of 114 faculty members with 13.42 ± 9.75 and 35 department managers with 19.91 ± 8.67 work experience participated in this study. Faculty members reported high work engagement. There was a positive and significant relationship between work engagement and interactional (P = 0.010) and transformational leadership (P = 0.001). ‎There was a significant difference between manager's and employee's views on the interactional ‎and transformational leadership (P < 0.001). Conclusion: Managers can promote job engagement by selecting the proper leadership style, and the advantages can be leveraged to boost organizational productivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Leadership, Style, Nursing, work Engagement

نویسندگان مقاله سحر خوش کشت | Sahar khoshkesht
PhD ‎‏ ‏Candidate, School of Nursing &‎‏ ‏Midwifery, Department of Medical- Surgical nursing, ‎Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

آمنه یعقوب زاده | Ameneh Yaghoobzadeh
Assistant Professor, School of Nursing, Department of Nursing, Arak University of Medical Sciences. Arak, Iran.‎
استادیار، دانشکده پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.

ناهید دهقان نیری | Nahid Dehghan nayeri
Professor, School of Nursing & ‎Midwifery, Department of Critical Care Nursing and Management, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استاد، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری ویژه و مدیریت پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1197-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات