این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۹۴-۱۰۸

عنوان فارسی چالش‌ها و موانع بین‌المللی‌سازی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و کارشناسان و مدیران بخش بین‌الملل دانشگاه-های علوم پزشکی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از آنجایی‌که بین­‌المللی شدن، یکی از اولویت‌‌­های مهم دانشگاه­‌های علوم پزشکی می­‌باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی چالش‌­های بین‌­المللی­‌سازی در دانشگاه­‌های علوم پزشکی شهر تهران انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. 17 نفر از اعضای هیأت علمی و کارشناسان و مدیران بخش بین­‌الملل دانشگاه‌­های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی در نیم‌­سال دوم تحصیلی 98-1397 به روش نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه نیمه‌­ساختار­یافته قرار گرفتند. سپس، داده­‌های گردآوری شده بر اساس پنج گام گرانهایم و نرم‌افزار تحلیل داده‌­های کیفیِ MAXQDA.12 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته‌­های تحلیل محتوای مصاحبه‌­ها نشان داد که پنج مؤلفه اصلی شامل مؤلفه­‌های ساختاری قانونی، سیاسی- امنیتی، آموزشی- پژوهشی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی ‌زیر­ساختی به همراه 13 مؤلفه فرعی شامل سیاست‌­گذاری‌­های کلان، فرایند پذیرش و جذب، کارکنان و مدیریت، خدمات بین‌المللی، وضعیت و خدمات آموزشی، خدمات پژوهشی، میزان شهرت و رتبه دانشگاه، فرهنگ جامعه، فرهنگ دانشگاهی، توسعه اقتصادی و خدمات و تسهیلات مالی، توسعه زیر­ساخت‌­های کشور و دانشگاه­‌ها، خدمات رفاهی و توسعه فناوری اطلاعات و خدمات مجازی از جمله چالش­‌ها و موانع بین­‌المللی‌سازی هستند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، پیشنهاد می­‌شود جهت تقویت روند بین­‌المللی‌سازی دانشگاه‌­های علوم پزشکی، نهاد­های قانون­‌گذاری به تصویب قوانین و نظارت بر اجرا و نیز امضای تفاهم­‌نامه با سایر کشور­ها پرداخته و دانشگاه‌­ها نیز افزایش قابلیت اطلاع­‌رسانی، بهبود مهارت و تسلط به زبان انگلیسی و سایر مهارت‌­های تخصصی کارکنان، تبلیغات مناسب در جهت جذب دانشجوی خارجی، تبادل دانشجو و اساتید، تقویت تصویر و سیمای دانشگاه را مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چالش های بین المللی‌ سازی، اعضای هیأت علمی، کارکنان، دانشگاه‌‌های علوم پزشکی

عنوان انگلیسی Challenges and Barriers to Internationalization from the Perspective of Faculty Members and Staff of the International Department of Iran, Tehran and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Since internationalization is one of the important priorities of medical universities, so this study was conducted to investigate the challenges of internationalization in medical universities in Tehran. Methods: This is qualitative research with a conventional content analysis approach. Seventeen faculty members, experts and managers of the international department of Iran, Tehran and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences in the second semester of the academic year of 2018-2019 were selected by purposive sampling method and interviewed semi-structured. Then, the collected data were analyzed based on five Graneheim steps and based on MAXQDA.2019 quality data analysis software. Result: The findings of the content analysis of the interviews showed that the five main components including structural-legal, political-security, educational-research, cultural-social and economic-infrastructure components along with 13 sub-components including policies Macro, Recruitment and Recruitment Process, Staff and Management, International Services, Status and Educational Services, Research Services, University Reputation, Society culture, University culture , Economic Development and Financial Services and Facilities, Infrastructure Development And universities, welfare services, and the development of information technology and virtual services are among the challenges and barriers to internationalization. Conclusion: According to the findings, in order to strengthen the internationalization process of higher education, legislative institutions should adopt laws and monitor their implementation, as well as sign memoranda of understanding with other countries. Universities should also pay attention to increasing information capability, improving English language skills and other specialized skills of staff, appropriate advertisements to attract foreign students, exchange students and professors, and strengthen the image of the university.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internationalization Challenges, Faculty Members, Staff, Medical University

نویسندگان مقاله کبری ناخدا | Kobra Nakhoda
Ph.D. in Higher Education Administration, Faculty of Higher Education Administration, Science and Research Branch,Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران..

محمدعلی حسینی | MohammadAli Hosseini
Associate Professor, Faculty of Rehabilitation Management, Department of Rehabilitation Management, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار،دانشکده مدیریت توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ‍‍‍

کامران محمدخانی | Kamran Mohammadkhani
Associate Professor, Faculty of Higher Education Administration, Department of Higher Education Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد،گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.. ‍‍‍

نادر قلی قورچیان | Nader Gholi Ghorchian
Professor, Faculty of Higher Education Administration, Department of Higher Education Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. ‍‍‍


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1228-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات