این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۲۰-۱۳۰
عنوان فارسی
طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی تدریس اخلاق در آموزش به روش مباحثه در سناریوهای واقعی: یک فعالیت دانشپژوهی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعهد اساتید به رعایت اصول و ارزشهای اخلاقی در نقش یک الگو، منجر به تقویت اخلاقمداری در دانشجویان و متعاقب آن توسعه اخلاق در جامعه میشود؛ بنابراین دانشگاهها نیاز به ترویج و آموزش اثربخش اخلاق به اساتید خود دارند. روش بررسی: مطالعه مداخلهای حاضر در قالب یک فعالیت دانشپژوهی و با تبعیت از الگوی برنامه درسی"کرن" طراحی، اجرا و ارزشیابی شد. در ابتدا، پس از مروری بر مطالعات و نیازسنجی، اهداف دوره، محتوای آموزشی و استراتژی تدریس تعیین شد. سپس ده جلسه آموزشی با شیوه تدریس مبتنی بر مباحثه بر روی سناریوهای واقعی برگزار گردید. تمامی مباحثهها در کلاسها ضبط و پیادهسازی شد. در پایان هر جلسه از شرکتکنندگان خواسته شد، سناریوهایی بر اساس تجارب شخصی خود، ارسال نمایند. جهت ارزشیابی، تعداد شرکتکنندگان و سناریوها ملاک ارزیابی قرار گرفت و مباحثهها نیز با روش تحلیل محتوا، تحلیل و تفسیر شد. نتایج: تحلیل دادهها مؤید حضور 110 نفر عضو هیأت علمی و ارسال 32 مورد سناریو بود. در بخش کیفی نیز 194 کد اولیه، در چهار طبقه اصلی «تعهد در امر تدریس و یادگیری دانشجو»، «اخلاق به مثابه قانون»، «جو آموزشی اخلاقمدار» و «رول مدلبودن استاد» استخراج شد. نتیجهگیری: با توجه به استقبال اعضای هیأت علمی و همچنین استخراج مفاهیم کلیدی، پیشنهاد میگردد تا از این شیوه تدریس در توانمندی اساتید در درک اصول اخلاق در آموزش، ایجاد حساسیت اخلاقی و تقویت تصمیمگیریهای اخلاقی استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق در آموزش، مباحثه، سناریو، اعضای هیأتعلمی، دانشپژوهی
عنوان انگلیسی
Designing, implementing and evaluation of educational program of ethics in education by scenario-based discussion: A Scholarship study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The commitment of faculty members to observe ethical principles and values in the role of a model leads to the strengthening of ethics in students and consequently the development of ethics in society. Therefore, universities need to promote and effectively teach ethics to their professors. Methods: The present intervention study was designed, implemented and evaluated in the form of a scholarly activity following the Kern curriculum model. Initially, after reviewing the studies and needs assessment, the course objectives, educational content and teaching strategy were determined. Then, ten training sessions were held with a discussion-based teaching method based on real scenarios. All discussions in the classrooms were recorded and implemented. At the end of each session, participants were asked to submit scenarios based on their personal experiences. For evaluation, the number of participants and scenarios were evaluated and the discussions were analyzed and interpreted by content analysis. Result: Data analysis confirmed the presence of 110 faculty members and the submission of 32 scenarios. In the qualitative section, 194 initial codes were extracted in four main categories: "commitment to teaching and student learning ", "ethics as law", "ethics-oriented educational atmosphere" and "teacher role model". Conclusion: Considering the welcome of the faculty members and the extraction of key concepts, It is suggested to use this teaching method in the ability of professors to understand the principles of ethics in education, create moral sensitivity and strengthen moral decisions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics in education, Discussion, Scenario, Faculty members, Scholarship
نویسندگان مقاله
لیلا ساداتی | Leila sadati
Instructor, School of Paramedical, Department of Operating Room, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran.
مربی، دانشکده پیراپزشکی، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
مرتضی مطهری پور | Morteza Motaharipour
Assistant Professor of Islamic Education, School of Medicine, Department of Islamic Studies, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran.
استادیار معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
حوروش فرجی دانا | Hoorvash Farajidana
Assistant Professor of Forensic Medicine, School of Medicine, Department of Emergency Medicine, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran.
استادیار پزشکی قانونی، دانشکده پزشکی، گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
رعنا آب جار | rana abjar
Instructor, School of Paramedical, Department of Operating Room, Alborz University of Medical Science, Karaj, Iran.
مربی، دانشکده پیراپزشکی، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1225-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
دانش پژوهی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات