این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۴۱
عنوان فارسی
ارزیابی و مقایسه ی وضعیت راندهای بالینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارزیابی عرصههای مختلف آموزش بالینی جهت تقویت و ارتقا دوره پزشکی امری ضروری است راندهای بالینی به عنوان یک قسمت مهم در آموزش بالینی از اهمیت ویژهای برخوردارند. لذا رسیدن به تحقق حداکثری در هر عرصه بالینی هدف هر مرکز ارائه دهنده آموزشهای پزشکی است. روش بررسی: مطالعهی توصیفی- مقطعی حاضر در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به روش سرشماری برروی بیش از 67 درصد از اساتید بالینی پزشکی ( چهار گروه ماژور داخلی، اطفال، زنان، جراحی ) و همچنین 79 درصد از دانشجویان پزشکی که در دورهی کارورزی قرار داشتند، انجام گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و راند بالینی بود که بر اساس استانداردهای بالینی مصوب شدهی وزارت بهداشت تهیه شده بود. از بین 44 استاد بالینی، 30 نفر و از میان 38 کارورز نیز 30 نفر موفق به تکمیل پرسشنامهها شدند. دادهها از طریق نرمافزار SPSS-16 و آزمونهای (T-test و ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرات راند بالینی اساتید 16/13±65 و کارورزان 35/19±52/47 بدست آمد و در مجموع وضعیت این عرصه از نظر هر دو گروه از حد متوسط (42) بالاتر توصیف شد. مقایسهی دو گروه نیز تفاوت معنیداری را نشان داد )001/0 (P= بدین صورت که میانگین نمرات راندبالینی در گروه اساتید بیشتر از میانگین نمرات گروه کارورزان بود. نتیجهگیری: وضعیت راند بالینی درشرایط کنونی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از حد متوسط، مطلوبتر توصیف شد. لذا جهت ارتقاء هر چه بیشتر آموزش پزشکی توصیه میشود دانشگاههای به ارزیابی و پایش مدوام وضعیت عرصههای مختلف آموزش بالینی بپردازند تا سریعتر به سطح ایدهآل نزدیک شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راند بالینی، آموزش بالینی، اساتید، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Evaluation and Comparison of Clinical Rounds from the Perspective of Professors and Students of Shahrekord University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Evaluating different fields of clinical education is necessary to improve the medical course. Among these, clinical rounds are an important part of clinical education. Therefore, achieving maximum realization in any clinical field is the goal of every medical training center. Methods: Present descriptive cross-sectional study was conducted at Shahrekord University of Medical Sciences by census method on more than 67% of clinical medical professors and 79% of medical students who are on internship. The research instrument included a questionnaire of demographic information and a clinical round, which was prepared based on clinical standards approved by the Ministry of Health. 30 out of 44 clinical professors and 30 out of 38 interns succeeded in completing the questionnaires. The obtained data were analyzed by SPSS-16 software and tests (T-test and ANOVA). Result: The mean scores of clinical rounds of professors were 65± 13.16 and interns were 52.47± 35.19 and in general, the situation in this field was described as higher than the average (42) for both groups. Comparison of the two groups also showed a significant difference (P = 0.00). Thus, the mean scores of clinical round scores in the professors' group were higher than the average scores of the interns' group. Conclusion: The current clinical rounds situation in Shahrkord University of Medical Sciences was described as more favorable than average. Therefore, in order to further promote medical education, it is recommended that universities continuously evaluate and monitor the status of various areas of clinical education in order to reach the ideal level as soon as possible.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching Rounds, Education, Medical, Students
نویسندگان مقاله
افسانه ملکپور | Afsaneh Malekpour-Tehrani
Assistant Professor, Faculty of Medicine, Department of Community Medicine, Shahrkord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
استادیار، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
معصومه معزی | Masoumeh Moezzi
Associate Professor, Faculty of Medicine , Department of Community Medicine, Shahrkord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
دانشیار، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
سیده سارا حسینی | Seyede Sara Hosseini
Master of Medical Informatics, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran.
کارشناس ارشد انفورماتیک پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
سیده مریم حسینی | Seyede Maryam Hosseini
Instructor, Pediatric and Infant Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
مربی، پرستاری کودکان و نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1195-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات