این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۴۲-۱۴۳

عنوان فارسی سناریو های آموزش عالی پس از بحران کوید -۱۹ و جهت گیری های استراتژیک آینده آموزش
چکیده فارسی مقاله همه‌گیری COVID-19 تاثیر بسیاری بر آموزش عالی گذاشت اگرچه پس از اپیدمی بلافاصله آموزش آنلاین شد ولی اساتید و دانشگاه­ها آمادگی لازم برای آن را نداشتند. این بحران بر آموزش عالی در سالهای آینده نیز تأثیر زیادی خواهد گذاشت. در حالی که شدت تأثیر بحران COVID-19 هنوز مشخص نیست، موسسات آموزش عالی درصدد شناخت آینده این صنعت هستند و به دنبال اقدامات فوق العاده­ برای مقابله با وقایع آینده می­باشند. 4 سناریو "رشد"، "محدودیت"، "فروپاشی" و "تحول" را می توان برای آینده آموزش عالی در نظر گرفت که جهت گیری استراتژیک هرکدام به شکل: 1) تکامل (سناریو رشد): استراتژی رشد و توسعه 2) همسو با تغییرات (سناریو محدودیت): تنوع ناهمگون و مشارکت استراتژی 3) شکست دانشگاه ها (سناریو فروپاشی): کاهش، واگذاری و انحلال 4) شروع تحول بزرگ (سناریو تحول): استراتژی رسوخ در بازار و یکپارچگی افقی خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سناریو، آموزش عالی، کوید -19، جهت‌گیری های استراتژیک

عنوان انگلیسی Post-Covid-19 Higher Education Scenarios and Future Strategic Orientations of Education
چکیده انگلیسی مقاله The COVID-19 epidemic profoundly influenced higher education. Online education started immediately after the onset of the epidemic, but professors and universities were unprepared for it. This crisis will have a great impact on higher education in the coming years, too. While the severity of the impact of the COVID-19 crisis is still unknown, higher education institutions are figuring out the future of this industry and taking extraordinary steps to deal with future events. Four scenarios including "growth", "constraints", "collapse", and "transformation" can be considered for the future of higher education, each having a strategic orientation as follows: 1) evolution (growth scenario): growth and development strategy; 2) alignment with changes (constraints scenario): heterogeneous diversity and strategy involvement; 3) failure of universities (collapse scenario): reduction, transfer, and dissolution; and 4) initiation of a major change (transformation scenario): market penetration strategy and horizontal integration.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Scenario, Higher Education, Covid-19, Strategic Orientations

نویسندگان مقاله خلیل کلوانی | khalil kalavani
PhD Candidate of Health Services Management, School of Management and Medical Information, School of Health Care Management, Management and Leadership Research Center in Education, Student Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran.
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و رهبری در آموزش، مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران.

رضا دهنویه | Reza Dehnavieh
Associate Professor of Health Services Management, Department of Health Care Management, Health Foresight and Innovation Research Center, Institute for Futures Study in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran.
دانشیار ، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات آینده نگری و نوآوری در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران

سمیرا عمادی | samira Emadi
MSc of Management, School of Management, Department of Governmental Management, Management and Leadership Research Center in Education, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran.
کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه مدیریت دولتی، مرکز تحقیقات مدیریت و رهبری در آموزش، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1236-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده نامه به سردبیر
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات