این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۴۶-۱۴۹
عنوان فارسی
نتیکت (Netiquette) و بکارگیری آن در آموزش مجازی: ضرورتی حیاتی در دانشگاههای علوم پزشکی در دوران پاندمی کروناویروس
چکیده فارسی مقاله
با گسترش پاندمی COVID-19 در سراسر جهان و نیز در ایران، اکثرا بخش ها بخصوص آموزش عالی تحت تاثیر قرار گرفتند. این پاندمی سیستم های آموزشی را با یکی از بزرگترین چالش ها در پنجاه سال گذشته روبرو ساخته است. واژه " نتیکت " (Netiquette) از دو کلمه "نت" (Net) به معنای شبکه و اینترنت و "اتیکت" (Etiketa) که به مجموعه ای از قوانین رفتار و عادت های اجتماعی و (راه درست معاشرت کردن با دیگران) گفته می شود، تشکیل شده است و نتیکت اصطلاحا به مجموعه قوانین و آداب و رسوم رفتار کاربران در یک شبکه اشاره دارد. به منظور ایجاد یک زمینه مشترک ، نیاز به نتیکت های مشخصی داریم بخشی از اهمیت نتیکت و مشاوره و آموزش آن، به این موضوع مرتبط است که به دلیل پاندمی کروناویروس، در حال حاضر تمامی آموزشها به سمت مجازی شدن پیش می رود لذا فقدان یا ناکافی بودن آموزشها و مشاوره و عدم آگاهی از اصول نتیکت، می تواند چالش های بسیاری را ایجاد نماید. موضوع از آنجا حساس و جدی تر می شود که عدم اطلاع اعضای هیات علمی و نیز دانشجویان با اصول نتیکت و رعایت نکردن آن، می تواند منجر به ایجاد اختلالات زیادی در سیستم آموزشی و متعاقبا فرایند یاددهی و یادگیری گردد. لذا پیشنهاد می گردد در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، سیستمی به منظور آموزش و مشاوره اصول نتیکت، برای هر دو جزء سیستم آموزشی یعنی اعضای هیات علمی و دانشجویان طراحی گردد تا ضمن آشناسازی ایشان با این مقوله مهم، از بروز اختلالات احتمالی در مهارتهای ارتباطی بین استاد و دانشجو ممانعت به عمل آید. بدین منظور ضمن پیشنهاد در اولویت قراردادن این آموزش و مشاوره ها در مورد نتیکت، اقدامات و راهکارهایی جهت طراحی و اجرای این سیستم که می تواند به اشکالی مانند مبتنی بر وب و یا به صورت اپلیکیشن باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نتیکت، آموزش مجازی، دانشگاههای علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Netiquette and its application in virtual learning: a vital necessity in medical universities during the COVID-19
چکیده انگلیسی مقاله
With the spread of the COVID-19 pandemic throughout the world and also in Iran, most organs, especially higher education, were affected. This pandemic has made education systems one of the biggest challenges in the last fifty years. The word "Netiquette" comes from the two words "Net" meaning network and the Internet and "Etiketa" , which refers to a set of rules of behavior and social habits and (the right way to socialize with others). Be formed, and the term so-called refers to the set of rules and customs of user behavior in a network. In order to create a common ground, we need specific outcomes. Part of the importance of training and consultation of netiquette is related to the fact that due to the coronavirus pandemic, all training is now moving towards virtualization, so the lack or inadequacy having trainings and counseling and not being aware of the principles of etiquette can create many challenges. The issue becomes more sensitive and serious because the lack of knowledge of faculty members as well as students about the principles of etiquette, can lead to many disruptions in the educational system and consequently the teaching and learning process. Therefore, it is suggested that in the universities of medical sciences, a system for teaching and counseling the etiquette be designed for both components of the educational system, namely faculty members and students, to acquaint them with this important category from possible disorders in communication skills. For this purpose, while proposing to prioritize this training and consultations about netiquette, strategies and solutions for designing and implementing this system, which can be in forms such as web-based or in the form of applications.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Netiquette,, Virtual learning, Universities of Medical Sciences
نویسندگان مقاله
اسحاق مرادی | Eshagh Moradi
Eshagh Moradi*(Corresponding author), PhD Candidate of Medical Education, Center for Educational Research in Medical Sciences (CERMS), Department of Medical Education, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
فاطمه امیرپورسعید | Fatemeh Amirpoursaeed
Fatemeh Amir pour saeid, Midwifery Student, Master of Science, Nursing and Midwifery School, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،رفسنجان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1053-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
نامه به سردبیر
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات