این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲-۱۹

عنوان فارسی الزامات‌گذار به دانشگاه نسل سوم: مرور مفهومی بر مطالعات ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیش از یک دهه است که محققان ایرانی دغدغه دانشگاه نسل سوم را داشته و مطالعات گوناگون در این زمینه به‌ اجرا در آورده‌اند. گردآوری و تحلیل اندیشه‌هایی معرفی­‌شده در این مطالعات، ممکن است بتواند راهگشای یافتن مسیری برای دگردیسی در حرکت به‌­سوی دانشگاه نسل سوم را فراهم آورد. این مطالعه در تلاش است تا با مرور مقاله‌های معتبر، الزامات حرکت دانشگاه‌های ایران به‌سوی دانشگاه نسل سوم را معرفی کند. روش بررسی: این مطالعه به روش مرور مفهومی و بر پایه چهارچوب معرفی­‌شده از سوی آرسکی و املی در هشت گام به ‌اجرا درآمده است. همه مقالات اصیل سه سال اخیر (1396-1398) در مجلات دارای نمایه علمی-پژوهشی، از پایگاه بانک اطلاعات نشریات کشور و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی استخراج شدند. سپس با در نظر گرفتن معیارهای خروج، 12 مقاله در این مطالعه باقی ماند. نتایج: مرور مفهومی مقالات، جداسازی و نوترکیبی مؤلفه‌ها موجب شکل‌­گیری 9 الزام درون‌دانشگاهی شد که می­‌توان آن‌­ها را در سه الزام میانجی (فرهنگ و پرورش کارآفرینی)، الزام بنیادین (چشم­‌انداز، رسالت، اهداف و استراتژی و مدیریت و رهبری) و الزام بسترسازی و حمایت (سیاست‌­گذاری­‌های کارآفرینانه و توسعه دانشگاه) جای داد. نتیجه‌گیری: به نظر می­‌رسد مدل پیشنهادی در این مطالعه برای آغاز کارآفرینی دانشگاهی و سپری‌کردن گام­‌های اولیه مناسب باشد. البته، بر اساس میزان رشد کارآفرینی در هر دانشگاه ممکن است مطالعه بیشتر و عمیق‌­تری برای برخی از این الزامات ضرورت یاید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه نسل سوم، مرور مفهومی، فرهنگ، مدیریت و رهبری، سیاست­‌گذاری

عنوان انگلیسی Requirements for Third Generation University: A Conceptual Review of Iranian Studies
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: For more than a decade, Iranian researchers have been concerned about the third- generation university and have conducted various studies in this field. Collecting and analyzing the ideas presented in these studies may pave the way for finding a path for transformation into third-generation university. This study tries to introduce the requirements of moving Iranian universities towards the third generation university by reviewing reliable articles. Methods: This study formed on the conceptual review method using the framework introduced by Arksey and O'Malley in eight steps. All original articles of the last three years (2017-2019) in journals with scientific-research index were extracted from the database for information of national publication and the database of the Scientific Information Center for education, culture and research. By considering the exclusion criteria, 12 articles remained in this study. Result: Conceptual review of articles, separation and recombination of components led to the formation of 9 intra-university requirements divided into: intermediate requirements (entrepreneurship culture and development), basic requirements (vision, mission, goals and strategy, and management and leadership), and providing platform and support (entrepreneurial policy-making, and university development). Conclusion: It appears that the proposed model in this study is suitable for starting to move towards university entrepreneurship and taking the first steps. Of course, depending on the growth rate of entrepreneurship in each university, intense studies of these requirements may be necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Third generation university, Conceptual review, Culture, Management and leadership, Policy making.

نویسندگان مقاله شیرازه ارقامی | Shirazeh Arghami
Zanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.

علیرضا شغلی | Alireza Shoghli
Zanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1169-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات