این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۵۵-۶۵

عنوان فارسی خودارزیابی کارورزان پزشکی از میزان توانایی‌شان در تشخیص و مراقبت درمانی بیماران بخش داخلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در امتحانات معمولا سطح آگاهی دانشجویان ارزیابی میگردد که نتایج آن ممکن است با توانمندی حرفه­ای آنان تفاوت داشته باشد. تاکنون به خود­ارزیابی برای سنجش آمادگی حرفه ای دانشجویان پزشکی کمتر توجه شده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان توانایی کارورزان پزشکی در مدیریت تشخیص و درمان بیماران بخش داخلی از طریق خود­ارزیابی می­باشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی 115 کارورز پزشکی دانشکده پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1396 با سرشماری انتخاب شدند. توانایی مدیریت کردن بیماریهای داخلی با پرسشنامه خود­ارزیابی شد. روایی و پایایی پرسشنامه توسط متخصصین داخلی (با ضریب آلفای کرونباخ 76/0 تا 93/0 در حیطه­های مختلف) تایید شد. داده­ها با آمار توصیفی فراوانی و میانگین نمره خود­ارزیابی و آزمون کی-دو در نرم افزار SPSS آنالیز شد. نتایج: بالاترین درصد توانایی توسط کارورزان در مدیریت بیماری‌های گوارش (9/63 درصد)، تنفس (3/62 درصد) و قلب (1/56 درصد)  بود و برای بیماری‌های غدد (8/49 درصد) کم‌ترین توانایی را داشتند. بالاترین درصد توانایی در مدیریت خون‌ریزی گوارشی (8/65 درصد)، درد سینه (3/64 درصد)، درد شکم و ریفلاکس (5/62 درصد)، تهوع/ استفراغ (6/61 درصد) و دیابت (4/61 درصد) اظهار شد. 7/94 درصد مهارت لازم گرفتن شرح حال مناسب را داشته و 6/85 درصد اخلاق پزشکی را رعایت می‌کنند. کارورزان در تجویز منطقی دارو و تصمیم‌گیری برای بیمار کم‌ترین توانایی را در خود دیده‌اند. نتیجه‌گیری: در 23 درصد بیماری‌های شایع، حداقل 50 درصد کارورزان در خود توانایی مدیریت مستقل بیماری را می‌بینند که بیانگر عدم کسب توانایی کارورزان در مدیریت بیماری‌های شایع از نگاه خودشان است. این شیوه ارزیابی باید همراه با ارزشیابی رایج در اولویت‌بندی مباحث آموزشی کارورزی به­ویژه آموزش درمانگاهی مدنظر اساتید قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارورزی پزشکی، خودارزیابی، بیماریهای داخلی، مهارت بالینی

عنوان انگلیسی Self-Assessment of Medical Interns on Their Ability to Management of Inpatients in the Internal Department at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Knowledge of medical students is usually assessed by exams, but it is not related to their sense of readiness. Self-assessment is one of the methods for measuring medical professional readiness that has been less considered in medical education. This study aimed to determine the degree of acquisition of professional skills of medical interns in the management of inpatients through self-assessment in the internal ward. Methods: In this cross-sectional descriptive study, 115 selected medical interns of Shahid Sadoughi Medical School in Yazd participated by census in 2017. Ability to manage internal diseases was assessed by self-reported. The internist experts confirmed questionnaire validity and reliability (Cronbach's alpha: 0.76-0.93). Data were analyzed using descriptive statistics and chi-square test by SPSS. Result: The highest expressed ability by interns was for management of gastrointestinal (63.9%), respiratory (62.3%), and cardiovascular disease (56.1%). They had the lowest ability for endocrine diseases (49.8%). The highest ability to manage gastrointestinal bleeding (65.8%), chest pain (64.3%), abdominal pain and reflux (62.5%), nausea/vomiting (61.6%), and diabetes (61.4%) was stated. 94.7% have sufficient skills to take a history and 85.6% follow medical ethics. The least expressed ability was in drug prescribing and patient decision-making. Conclusion: In 23% of common diseases, 50% of interns can manage disorders independently, which indicates that interns do not consider themselves capable of managing them. The professors must consider Self-assessment and evaluation in prioritizing internship training topics, especially clinical skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical Internship, self-assessment, internal diseases, clinical skills

نویسندگان مقاله محبوبه السادات میرزاده | Mahboobah-sadat Mirzadeh
Health Monitoring Research Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
مرکز تحقیقات پایش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد،

حسین سلیمانی صالح آبادی | Hossein Soleymani-Salehabadi
School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، یزد، ایران

محسن آخوندی میبدی | Mohsen Akhondi-Meybodi
School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1194-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات