این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۲۳۴-۲۴۳

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان، دریافت کنندگان اصلی خدمات آموزشی در دانشگاه­ ها هستند. با بررسی شکاف ﺑﻴﻦ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﺩﺭﺍﻛﺎﺕ آنان از عملکرد آموزشی، ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﻳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻧﻤﻮﺩ. در مطالعات قبلی کیفیت خدمات از منظر دانشجویان پایه گزارش شده بود. از آنجایی که انتظارات و نوع آموزش در مقاطع مختلف متفاوت است این مطالعه به بررسی کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوال در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی می­ پردازد. روش­ بررسی: این مطالعه مقطعی در سال 1397 بر روی 321 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد (58 نفر کارشناسی، 67 نفر کارشناسی ارشد، 58 نفر دکترا و 134 نفر دستیار تخصصی) و با استفاده از پرسشنامه ارزیابی کیفیت ارائه خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوال انجام گرفت. شرکت­ کنندگان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با پاسخ به پرسشنامه، نظرات خود را در پنج بعد کیفیت خدمات (اطمینان، تضمین، پاسخگویی، همدلی و فیزیکی با طیف نمره از 1 تا 4 و طیف شکاف بین وضع موجود و مطلوب بین 3- تا 3+) تعیین نمودند. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26، paired t-test، independent sample t-test و ANOVA انجام شد. یافته­ ها: نتایج این پژوهش نشانگر این امر بود که بین انتظارات و ادراکات دانشجویان در همه ابعاد پنجگانه شکاف منفی وجود دارد. به طور کلی، بیشترین شکاف، در بعد پاسخگویی (76/0 ± 1/1-) و کمترین شکاف مربوط به بعد اطمینان (69/0 ± 78/0-) بود. در بین مقاطع مختلف دانشجویان، بیشترین شکاف از دیدگاه دانشجویان کارشناسی (7/0 ± 1/1- ) و کمترین شکاف از دیدگاه دانشجویان دکترا (57/0 ± 69/0-) و شکاف کلی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان غیر بومی (6/0 ± 1-) ، بیشتر از دانشجویان بومی (67/0 ± 85/0-) بود. نتیجه ­گیری: بر اساس این مطالعه، در تمام ابعاد، کیفیت خدمات کمتر از حد انتظار دانشجویان بوده است. این مساله نیازمند برنامه ­ریزی اختصاصی در عرصه های اولویت ­دار برای ارتقا کیفیت می ­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت خدمات آموزشی، مدل سروکوال، دانشجو

عنوان انگلیسی Evaluating the quality of educational services from the perspective of learners at Mashhad University of Medical Sciences in 2018
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students are the main recipients of educational services in universities. By investigating their expectations and perceptions of educational performance, we can provide the context for program developing to improve educational quality of services. In previous studies, the quality of services was reported from the perspective of undergraduate students. Since the expectations and the type of education are various in different stages, the current study investigates the quality of educational services based on the SERVQUAL model in postgraduate and graduate students.  Methods: This cross-sectional study was conducted on 321 students at Mashhad University of Medical Sciences (58 bachelor, 67 masters, 58 PhD and 134 residents) by a questionnaire to evaluate the quality of educational services based on SERVQUAL model in 2018. Participants were selected by convenient sampling method and by answering the questionnaire, their opinions in five dimensions of service quality (Reliability, Responsiveness, Empathy, Assurance, Tangibles with a score range from 1 to 4 and the gap between the current situation and the desired between -3 to +3) were determined. Data analysis was performed using SPSS software version 26, paired t-test, independent sample t-test and ANOVA. Result: The results of current study indicated that there was a negative gap between students' expectations and perceptions in all five dimensions. ). In general, the largest gap was in the response dimension (-1.1 ± 0.76) and the lowest was in the confidence dimension (-0.78 ± 0.69). Among different levels of students, the largest gap is from the perspective of undergraduate students (-1.1 ± 0.7) and the smallest gap possess to the PhD students (-0.69 ± 0.57), and the total service gap from the viewpoint of the non-native students (-1.0 ± 0.6) was higher than native students (-0.85 ± 0.67).  Conclusion: According to this study, the quality of services has been lower than students' achievements in all dimensions. This requires specific planning in priority areas for quality improvement.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational Quality of Services, Servqual Model, Student

نویسندگان مقاله زهرا جهان تاب | Zahra Jahantab
General Practitioner, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
پزشکی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مسعود یوسفی | Masoud Yousefi
Associate Professor, Department of Microbiology, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار، دانشکده پزشکی، گروه میکروب شناسی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

معصومه محمدحسین زاده | Masoume MohammadHoseinzadeh
PhD, Educational Development Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دکترای برنامه ریزی درسی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مجید خادم رضاییان | Majid Khadem-Rezaiyan
Assistant Professor, Department of Community Medicine, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1181-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات