این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۲۸۷-۲۹۳
عنوان فارسی
واکاوی راهبردهای تلفیق علوم انسانی با علوم پزشکی در ایران از دیدگاه صاحبنظران علوم انسانی کشور با رویکرد علوم همگرایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: علوم انسانی پزشکی یکی از مهمترین نیازهای میانرشتهای است. از آنجاییکه مهمترین بحث در این زمینه، چگونگی تحقق آن است هدف مطالعه حاضر، واکاوی راهکارهای تحقق علوم انسانی پزشکی در کشور از منظر اساتید علوم انسانی است. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی در سطح ملی است که در سال 1398 انجام شد. با در نظر گرفتن معیار اشباع، دادهها با 22 مصاحبه نیمه ساختاریافته و 2 مورد به صورت پرسش باز جمع آوری شد. میدان مطالعه، اساتید دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، مازندران، یزد، شیراز، اهواز، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جهاد دانشگاهی فارس بود. با توجه به عدم دسترسی به سه نفر از اساتید سؤالات با ایمیل کردن پرسشنامه باز از آنان جمع آوری گردید و تحلیل مطالعه به روش تحلیل مضمون انجام شد. نتایج: مشارکت کنندگان منتقد وضعیت فعلی علوم انسانی پزشکی در کشور بودند، از این جهت که ارتباط مؤثر و جدی بین علوم انسانی و علوم پزشکی وجود ندارد. برای تحقق امر، چهار مضمون توسعه نهادی دانش، همجواری (توسعه غیر نهادی)، قوانین و سیاست و فرهنگ سازی استخراج شدند. نتیجه گیری: توسعه علوم انسانی پزشکی نیازمند سیاست گذاری های کلان در کشور است که با حمایت های نهادی سازمانی انجام گیرد. در این سیاست ها، همجواری بین دو حوزه و توجه به حوزه فرهنگ نیز پیشنهاد می شود. در این زمینه برخورداری از رویکردی بومی در بازگشت به سنت ها و ریشه های علوم انسانی و بخصوص تاریخ ادبیات در آموزش علوم پزشکی پیشنهاد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علوم انسانی پزشکی، میانرشتهای، همجواری، فرهنگ میانرشتهای
عنوان انگلیسی
Analysis of Strategies for Integrating Humanities with Medical Sciences in Iran from the Perspective of Humanities Experts with Convergence Sciences Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Medical humanities are one of the most important interdisciplinary issue. Since the most important discussion in this field is how to achieve it, the purpose of this study is to analyze it from the perspective of humanities facaulty members in the Iran. Method: The present study is a national wide qualitative study that was conducted in 2019. Considering the saturation criterion, data were collected through 22 semi-structured interviews and two open questionnaires from the participants. Study analysis was performed by thematic analysis method. Results: The participants were critical of the current situation of medical humanities in the country because there was no effective and serious relationship between humanities and medical sciences. Four themes were extracted: institutional knowledge development, neighborhood (non-institutional development), rules and politics, and culture. Conclusion: The development of medical humanities requires macro-policies in the country to be done with organizational institutional support. In these policies, proximity between the two areas and attention to the field of culture are also suggested. In this regard, it is suggested to have a native approach in returning to the traditions and roots of humanities and especially the history of literature in medical education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
medical humanities, interdisciplinary, neighborhood, interdisciplinary culture
نویسندگان مقاله
احمد کلاته ساداتی | Ahmad Kalateh Sadati
Assistant Professor, Department of Economic Sociology and Development, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran, Corresponding Author
استادیار، گروه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
کامران باقری لنکرانی | Kamran Bagheri Lankarani
Professor of Health Policy Research Center, Health Research Institute, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
استاد مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
زهرا فلک الدین | Zahra Falakodin
PhD Student in Economic Sociology and Development, Department of Economic Sociology and Development, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه،گروه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه،دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
مهدی زنگنه | Mahdi zanganeh
Master student of the Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1019-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات