این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۶۰-۱۷۰
عنوان فارسی
طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره تعهد حرفه ای برای دستیاران زنان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از آنجایی که تعهد حرفه ای یکی از ضروری ترین توانمندی ها برای فراگیران تمام مقاطع پزشکی است، لذا با هدف ایجاد کوریکولوم تعهد حرفه ای برای دستیاران زنان، این طرح از مهر 96 تا خرداد 98 انجام شد. روش بررسی: برای طراحی دوره از مدل کرن استفاده شد. در اجرای این طرح علاوه بر اقدامات مستقل مثل برگزاری کارگاه های تعهد حرفه ای از روش درهم تنیده (Integration strategy) مثلا اختصاص ماهی دو بار جلسه گزارش صبحگاهی به تعهد حرفه ای نیز استفاده شد. نتایج: ارزشیابی بر اساس هرم کرک پاتریک انجام شد. در سطح نخست هرم (Reaction)، از فراگیران نظرسنجی شد و بر اساس آن تغییراتی در چگونگی اجرای برنامه داده شد. در سطح دوم هرم (Learning) میزان یادگیری فراگیران مطابق اهداف از پیش تعیین شده، با استفاده از آزمون پیش و پس از دوره ارزیابی شد که میانگین نمره دستیاران از 16/13 به 47/17 افزایش یافت. در سطح سوم هرم (Behavior) نظر بیماران بستری، پرسنل بیمارستان، دستیاران سال بالا و پایین نسبت به یکدیگر و اساتید نسبت به دستیاران با استفاده از پرسشنامه در شروع دوره و پایان دوره سنجیده و مقایسه شد که بهبود رفتار دستیاران در همه شاخص های تعیین شده رخ داد. در سطح چهارم هرم (Result) نیز میزان شکایت از دستیاران که از طرف بیماران در واحد رسیدگی به شکایات بیمارستان ثبت شده بود کاهش نسبی یافت. نتیجهگیری: این پروژه به منظور طراحی، اجرا و ارزیابی دوره های تعهد حرفه ای راه اندازی شد. تاثیرات مثبت این دوره بر رفتار حرفه ای دستیاران در تمام سطوح هرم کرک پاتریک مشاهده شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دستیار زنان، تعهد حرفهای، کوریکولوم آموزشی
عنوان انگلیسی
Designing, implementation and evaluation of professionalism course for Obstetrics and Gyneocology assistants
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Since professionalism is one of the most essential competencies for all physician, we launched this project between October 2017 and May 2019 with the aim of developing a professionalism curriculum commitment for obstetrics and gynaecologic assistants. Methods: The course was designed based on the Kern's model. To implement this project, both independent methods such as Professional Commitment Workshop and Integration strategy such as dedicating two Morning Report Sessions monthly to professionalismwere used. Result: For evaluating the course, we used Kirk Patrick model. According to the first level of the pyramid, based on a survey, some changes were made in programs.In the second level of the pyramid, according to the predetermined goals, pre and post-coarse test was held andthe average score of the residents increased from 13.16 to 17.47.At the third level of the pyramid: based on the questions asked from hospitalized patients, According to the third level of the pyramid, at the beginning and end of the course,the opinions of hospitalized patients, hospital staff, senior and lower year residents towards each other and professors towards residents were measured using a questionnaire that showed improvement of residents' behavior occurred in all indicators. At the fourth level of the pyramid, patients' complaints were relatively decreased. Conclusion: The project was launched to design, implement and evaluate professional commitment courses. The positive effects of this course on the professional behavior of residents were observed at all levels of the Kirk Patrick pyramid.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Obstetrics-Gynecology assistant, Professional commitment, Educational curriculum
نویسندگان مقاله
ریحانه پیرجانی | Reihaneh Pirjani
Associate Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار گروه زنان و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
مریم ربیعی | Maryam Rabiei
Assistant Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار گروه زنان و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
فریبا اصغری | Fariba Asghari
Associate Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار گروه زنان و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
مریم نورزاده | Maryam Noorzadeh
Assistant Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار گروه زنان و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
صدف علیپور | Sadaf Alipour
Associate Professor, Department of Surgery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار گروه جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
ماریا قلی زاده | Mariya Gholozadeh
Nursing Expert, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناس پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
طاهره سوری | Tahereh Soori
Associate Professor, Infectious Diseases Department, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار گروه عفونی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
اشرف ال یاسین | Ashraf Alyasin
Professor of Obstetrics and Gynecology, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استاد گروه زنان و مامایی،،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1133-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات