این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۸۲-۱۹۳

عنوان فارسی بررسی ارتباط رفتار حرفه ای و تعلق پذیری به محیط بالینی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تعلق حرفه­ای یکی از ابعاد مهم تجربه کار بالینی دانشجویان است. درک میزان تعلق ­پذیری دانشجویان و ارتباط آن به رفتار حرفه ­ای آنان می‌تواند کمک بسزایی در افزایش رفتار حرفه­ ای آنان داشته باشد که هدف، در این پژوهش تعیین ارتباط رفتار حرفه­ ای و تعلق­ پذیری به محیط بالین در دانشجویان پرستاری است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که 110 نفر از دانشجویان پرستاری سال سوم و چهارم‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد به عنوان نمونه پژوهش وارد مطالعه شدند. نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسش­نامه ­های مشخصات دموگرافیک با 9 گویه، تعلق‌پذیری Levett–Jones با 34 گویه و رفتارحرفه ­ای Goze با 27 گویه جمع­آوری شد. این پرسشنامه‌های تعلق­پذیری بالینی و رفتار حرفه­ای، در پژوهش ­های متعددی مورد استفاده قرار گرفته و روایی آنها با استفاده از روایی محتوا و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شده است. بعد از تکمیل، داده ­ها با آمارهای توصیفی و استنباطی (پیرسون، تی تست) توسط نرم ­افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین کل نمره رفتار حرفه­ای 38/16±06/111 و میانگین کل نمره تعلق­ پذیری 24/15±69/118 بود. ابعاد کارآمدی (19/13±98/71)، عزت نفس (56/11±99/61)، پیوستگی (00/17±62/42) به ترتیب بیشترین وزن را در نمره تعلق ­پذیری داشتند. علاوه بر این بین تعلق­ پذیری به محیط بالینی و ابعاد آن با رفتار حرفه ­ای، بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، ارتباط آماری مستقیم و معناداری وجود دارد (548=r و 000/0=P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد ارتباط مثبت و معناداری بینتعلق­ پذیری و رفتار حرفه­ ای وجود دارد به این معنی که با افزایش تعلق­ پذیری، رفتار حرفه­ ای ارتقاء پیدا می­ کند. لذا برنامه­ ریزان آموزشی و مدرسین می‌توانند با استفاده از راهبردهای مناسب آموزشی و ایجاد جو حمایتی به منظور افزایش حس تعلق‌، به ارتقاء رفتار حرفه­ ای دانشجویان پرستاری کمک نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعلق پذیری، رفتار حرفه ای، دانشجوی پرستاری

عنوان انگلیسی The Relationship between Clinical belongingness and Professional Behavior in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Professional belongingness is one of the most important aspects of students' clinical work experience. An understanding of the relation between students' belongingness on clinical setting and their professional behavior can significantly aid in promoting their professional behavior. This study determined the correlation between nursing students' dependence on the clinical setting and their professional behavior. Methods: This research is a descriptive analytical study in which 110 third and fourth year nursing students  at Islamic Azad University, Yazd Branch, were included in the study as a sample. Sampling was done by census method. Data were collected using questionnaires of demographic with 9 items, Levett-Jones clinical belongingness with 34 items and Goze professional behavior with 27 items. These questionnaires have been used in several studies and their validity has been assessed using content validity and reliability using Cronbach's alpha coefficient. After completion, the data were analyzed by descriptive and inferential statistics (Pearson, t-test) by SPSS software version 16. Result: The total score of professional behavior and clinical belongingness on clinical setting were 111.06 ± 16.38 and 118.69 ± 16.38, respectively. The subscales of efficiency (71.98 ±13.19), self-esteem (61/99 ± 11.56), and connectivity (42.62 ± 17.00) had the highest weight in the scores of clinical belongingness, respectively. Besides, there was a direct significant correlation between "belongingness on clinical setting and its dimensions" and "professional behavior", based on Pearson correlation test (r = 548 and P = 0.000). Conclusion: The results showed that there is a positive and significant relationship between belonging and professional behavior. This means that with increasing belonging, professional behavior improves. Thus, educational decision-makers and instructors/educators can enhance nursing students' professional behavior through using appropriate educational strategies and creating a supportive environment to increase feelings of belongingness clinical setting.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله belongingness, clinical setting, nursing student.

نویسندگان مقاله علی فتاحی بافقی | Ali Fattahi-Bafghi
Student of Nursing, Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
دانشجوی پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

معصومه برخورداری شریف آباد | Maasoumeh Barkhordari-Sharifabad
Ph.D. in Nursing, Assistant Professor, Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1150-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات