این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۲۰۶-۲۱۶
عنوان فارسی
ارزیابی ومقایسه نظرات پزشکان عمومی و اعضای هیئت علمی بالینی مدرس برنامه ها در تعیین نیازهای آموزشی برنامه های آموزش مداوم پزشکان عمومی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش مداوم به عنوان یک ضرورت در جهان مطرح است. برای تدوین برنامههای آموزشی در گام اول باید نیازهای آموزشی را بدرستی شناسایی و اولویت بندی نمود. پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی برنامههای آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان جهت آموزش پزشکان عمومی، از منظرپزشکان عمومی شرکت کننده در برنامه ها و نیز اعضای هیئت علمی بالینی مدرس این برنامه ها انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است و برای دستیابی به اهداف پژوهش، با توجه به ضروری بودن گروهی از برنامههای آموزشی و تجربه کاری مشمولین، نظرات براساس یک پرسشنامه 4 قسمتی (معاینات بالینی، اقدامات پاراکلینیکی، اقدامات درمانی، اقدامات اورژانس در درمان بیماران) مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی نتایج توسط آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن توسط نرم افزار SPSS-18 انجام شد. نتایج: براساس نتایج، پزشکان عمومی (410 نفر) و اعضای هیئت علمی مدرس برنامهها (204 نفر) فقط در مباحث اقدامات درمانی و اقدامات اورژانس در درمان بیماران، بر موضوعات مشترک تاکید داشتند، که به ترتیب مباحث تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها و مبحث احیای قلبی-ریوی بوده اند. آزمون اسپیرمن نشان داد که فقط در تفسیر کلیشه های رادیولوژی، اقدامات اورژانس در بیماری های گوش و حلق و بینی و اقدامات اورژانس در سوختگی ها، بین نظرات این دو گروه همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد. نتیجهگیری: از آنجا که بین نظرات دو گروه شرکت کننده در پژوهش، فقط در 3 موضوع همبستگی وجود داشت، برنامهریزان جهت تعیین نیازهای آموزشی واقعی، باید علاوه بر نظر متخصصان، نظرات پزشکان شرکت کننده را نیز مدنظر قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه آموزش مداوم، نیاز آموزشی، نیازسنجی
عنوان انگلیسی
Views of General Practitioners and Clinical Medical School Faculty to Adapt the Educational needs of Continuing Medical Education programs
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Continuing education is a necessity in the world. To develop educational programs in the first step, educational needs must be properly identified. To train general practitioners (GPs), the present study was conducted at Golestan University of Medical Sciences in order to assess the needs of continuing education programs in view of general practitioners participating in the programs as well as the clinical faculty members' instructor of these programs. Methods: The present study is a descriptive study. To achieve the objectives of the study and considering the necessity of these groups of educational programs and work experience of the subjects, the opinions were examined based on a 4-part questionnaire consists of "clinical examinations", "paraclinical measures", "therapeutic measures", "emergency measures in treating patients" topics. The results were evaluated by SPSS-18 software. Result: According to the results, general practitioners (n=410) and faculty members' instructors of workshops (n=204) had the same oponion on 2 topics: "therapeutic measures" and "emergency measures in treating patients". The common issues related to the mentioned topics are included "logical prescribing of antibiotics" and "cardiopulmonary resuscitation", respectively. Based on Spearman's test, it was shown that there was a significant positive correlation between the opinions of these two groups only in the following issues: "interpretation of radiological stereotypes", "emergency measures in ear, nose and throat diseases" and "emergency measures in burns". Conclusion: Based on the results, in order to determine the actual educational needs, continuing education planners should consider the opinions of the GPs in addition to the opinions of experts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Continuous training program, educational program, educational needs, needs assessment
نویسندگان مقاله
نگار برومند | Negar Broomand
Assistant Professor, Clinical Research Development Unit (CRDU), 5azar Hospital, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
استادیار، واحد توسعه تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی درمانی بیمارستان پنج آذر، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
علی آرش | Ali Arash
Educational administration, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
زهرا حصاری | Zahra Hesari
Assistant Professor, Laboratory Sciences Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
استادیار، مرکز تحقیقات علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1149-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات