این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۶-۱۲۸

عنوان فارسی تبیین دیدگاه‌ها و تجارب یاددهندگان و یادگیرندگان الکترونیک در رابطه با چالش‌های آموزش های مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به این که آموزش مجازی، مدت کوتاهی است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی و به ویژه دانشگاه شهید صدوقی یزد راه‌اندازی شده است، در مراحل ابتدایی به سر می‌برد. درباره آثار احتمالی این دوره، هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست تا بتوان موانع و مشکلات احتمالی پیش‌رو را شناخت و یا از برکات آن به نحو احسن استفاده کرد. در مطالعه حاضر، پژوهشگران درصدد برآمدند تا با استفاده از روش کیفی به تبیین تجارب و دیدگاه‌های ذی‌نفعان جهت استخراج چالش‌های آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بپردازند. روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. جامعه آماری مصاحبه شوندگان، اساتید و دانشجویانی بودند که در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، تجربه تدریس و شرکت در چنین دوره‌هایی را داشته‌اند (15 نفر). جمع‌آوری داده‌ها از اردیبهشت ماه 1397 تا فروردین ماه 1399 تا رسیدن به اشباع کامل داده‌ها ادامه یافت و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام گردید. نتایج: در بررسی چالش‌های موجود در آموزش‌های مجازی، چهار طبقه اصلی شامل امکانات و تجهیزات، کنترل و اداره کلاس، آمادگی وآموزش ناکافی به مدرس و دانشجو و مسائل عاطفی و فرهنگی و یازده زیرطبقه استخراج شد. نتیجه‌گیری: با توجه به وجود برخی موانع در آموزش حضوری و اهمیت کاربرد روش‌های مجازی در آموزش فراگیران، می‌توان با به کارگیری اقدامات لازم در جهت رفع مشکلات تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، افزایش کنترل و اداره کلاس، ارتقاء کیفیت آموزش‌های اولیه دانشجو و مدرس و در نهایت ارتقا مسائل فرهنگی و پذیرش این روش، محیط یادگیری مطلوبی را با هدف کسب آموزش مناسب توسط دانشجویان مهیا ساخت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش‌های تدریس، روش آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی، مطالعه کیفی، ،تحلیل محتوای قراردادی

عنوان انگلیسی Explaining the Views and Experiences of E-teacher and E-learners about Virtual Education in Yazd Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Despite the fact that virtual education has been launched for a short time in medical sciences universities, especially Shahid Sadoughi University of Yazd, it is on initial steps. There is still no information available on the possible effects of this course so that we cannot identify the potential obstacles or problems or use its benefits in efficient way. In the present study, the researchers sought to explain the experiences and perspectives of teachers and students by using qualitative approach. Methods: This study was conducted using a qualitative approach and semi-structured interview. The target population for the interview was teachers and students who had experienced such courses at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2019. Result: In examining weaknesses in virtual education, four main categories include facilities, equipment, classroom control, inadequate teacher preparation, and student and emotional and cultural issues and eleven subcategories were extracted. Conclusion: With respect to some obstacles in current education and due to the ever-increasing advances in technology, the use of virtual education methods is needed. If the weaknesses in the implementation of this approach, including upgrading of training and skills levels, technical infrastructure and equipment and cultural context, are fulfilled, it would be more successful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching methods, Virtual education methods, Electronic-learning, Qualitative research, Contractual content analysis.

نویسندگان مقاله حسن جعفری | Hasan Jafari
Health Policy and Management Research Center, Department of Health Care Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت و سیاستگذاری سلامت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

فاطمه کشمیری | Fatemeh Keshmiri
Assistant Professor, Medical Education Specialist, Medical Education Development Studies Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
2- استادیار، دکتری تخصصی آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

سمیه دره شیری | Somayeh Darreh Shiri
BSc Student in Health Care Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

سید کاظم عبقری | Seyed Kazem Abghari
BSc Student in Health Care Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران

نجمه باقیان | najmeh baghian
Phd Candidate, Clinical Research Development Center, Shahid Rahnemoon Hospital, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشجوی مقطع دکترا، دفتر توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان شهید رهنمون، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-623-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات