این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۴۱-۱۵۰

عنوان فارسی آگاهی دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی همدان از منشور حقوق بیمار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: منشور حقوق بیمار با هدف تبیین حق دسترسی برابر به خدمات سلامت تدوین شده است. آگاهی و توجه به حقوق بیماران به منظور ارتقاء و تقویت نظام سلامت و رضایت بیمار لازم است. پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی دانشجویان توانبخشی همدان از منشور حقوق بیمار انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی است که به صورت مقطعی در سال 1397 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان سال سوم و چهارم رشته‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی و شنوایی‌سنجی بودند، که (143نفر)، به روش سرشماری در مطالعه شرکت کردند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ای پایا و روا بر اساس منشور حقوق بیمار ابلاغ شده از طرف وزارت بهداشت ایران بود. تحلیل آماری با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 23 انجام شد. نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که %3/64 از دانشجوها زن و %7/35 آنها مرد بودند که %49 شرکت‌کنندگان در مطالعه از سطح آگاهی ضعیف، %8/44 از سطح آگاهی متوسط و %3/6 از سطح آگاهی خوب برخوردار بودند. بیشترین درصد آگاهی در حیطه حق بیمار در خصوص دریافت مطلوب خدمات سلامت (%3/50‌) و کمترین سطح آگاهی مربوط به حیطه حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه بیمار (%2/4) بود. همچنین، بین جنسیت دانشجویان و سطح آگاهی (162/0 = P) و بین رشته تحصیلی دانشجویان و سطح آگاهی (937/0 = P) رابطه معنی‌داری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: تقریباً نیمی از دانشجویان شرکت‌کننده در مطالعه حاضر، از سطح آگاهی ضعیف در خصوص منشور حقوق بیمار برخوردار بودند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که در سر فصل واحدهای درسی و کارگاه‌ها یا سمینارهای آموزشی بر جنبه‌های مختلف حقوق بیمار تأکید بیشتری شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله منشور حقوق بیمار، آگاهی، دانشجویان علوم توانبخشی

عنوان انگلیسی The survey Awareness of Students in Hamadan School of Rehabilitation about Patients’ Rights Charter
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Patients' right charter has been implemented for equal accessibility to all healthcare services. knowledge and regard of Patients' Rights is important to improve quality and strengthen the health system and patient satisfaction. The current study has been done with aim of evaluating the survey awareness of students in Hamedan school rehabilitation about patients' charter. Methods: This cross-sectional, descriptive, and analytical study was performed. The study population included 143 students (all of them) in rehabilitation facility. The data-gathering tool was a valid and reliable questionnaire based on the elements of Iran patients' rights developed by the Ministry of Health and Medical Education (MOHME).The collected data were analyzed by descriptive and analytical statistics using SPSS 23 software. Result: Findings showed that 64.3% of students were female and 35.7% were male. 49% of study participants had a low level of knowledge, 44.8% had a medium level of knowledge and 6.3% had a good level of knowledge. The highest percentage of knowledge in the field of patient rights regarding the optimal receipt of health services (/ 50.3%) and the lowest level of knowledge was related to the field of patient's right to freely choose and decide (4.2%). Also, there was no significant relationship between students 'gender and level of knowledge (P = 0.162) and between students' field of study and level of knowledge (P = 0.937). Conclusion: Approximately half of the participated students had low level of awareness about patients' charter right .Therefore, it is suggested that greater emphasis should be placed on inclusion and support of patients' rights in course and curriculum planning is necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patients&apos, Rights Charter, Awareness, Rehabilitation Students

نویسندگان مقاله زهرا مرتضوی | zahra Mortazavi
Department of Speech Therapy, Hearing Disorder Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
کارشناس ارشد، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

سید علی حسینی | Seyed Ali Hosseini
Departments OF Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دکتری کاردرمانی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

ویدا جعفری | Vida Jafari
Student research committee, Hamadan University of medical science, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی کاردرمانی، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران

بهرام حشمتی | Bahram Heshmati
Department of Epidemiology, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران

سعیده سادات مرتضوی | Saideh Sadat Mortazavi
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
5- دانشجوی دکترای کاردرمانی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. هیات علمی گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی همدان. ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1121-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات