این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب سنتی اسلام و ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینۀ درمان‌های طب سنتی و مکمل در سال ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به اهمیت طب سنتی و مکمل در کنار داروهای شیمیایی در تکمیل زنجیرۀ درمان و نقش داروساز در ارائۀ اطلاعات صحیح به بیمار و همچنین ارائۀ واحد درسی طب و داروسازی سنتی در دانشکدۀ داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال 1396، این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینۀ درمان‌های طب سنتی و مکمل انجام شده است. نتایج این مطالعه می‌تواند در برنامه‌ریزی جهت آموزش طب سنتی و مکمل توسط مسئولان مربوطه کمک‌کننده باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مقطعی است که بر روی 256 نفر از دانشجویان دانشکدۀ داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1399 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ محقق‌ساخته به همراه مؤلفه‌های آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد طب سنتی و مکمل بود. یافته‌ها: در این مطالعه میانگین نمرۀ آگاهی و نگرش دانشجویان داروسازی نسبت به درمان‌های سنتی و مکمل به‌‏ترتیب 2/29±6/56 و 4/96±41/00 بود. همچنین نمرۀ آگاهی دانشجویانی که واحد طب و داروسازی سنتی را سپری کرده بودند، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سایر دانشجویان بود (0/001
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، نگرش، درمان‌های مکمل، دانشجویان، داروسازی

عنوان انگلیسی Evaluation of the knowledge, attitude and practice of traditional and complementary medicine by pharmacy students in Guilan University of Medical Sciences regarding in 2020
چکیده انگلیسی مقاله Background and Purpose: Considering traditional and complementary medicine along with conventional medicine is of importance in completing the medical treatment chain, providing appropriate information to the patients by pharmacists, and also assessing the traditional medicine and pharmacy course offered in the school of pharmacy at Guilan University of Medical Sciences (GUMS) since 2017. This study aimed to investigate the knowledge, attitude and practice of traditional and complementary medicine by pharmacy students in GUMS. The results of this study can be helpful for relevant authorities in planning for traditional and complementary medicine education.   Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on 256 students in the Faculty of Pharmacy of GUMS in 2019. The data collection tool included a researcher-made questionnaire with components of knowledge, attitude and practice of traditional and complementary medicine.   Results: As revealed by the results of this study, the mean value of knowledge and attitude of pharmacy students regarding traditional and complementary therapies were 6.56±2.29 and 41.00±4.96, respectively. Also, the knowledge score of students who had passed the traditional medicine and pharmacy course was significantly higher than other students (p< 0.001). There was a significant relationship between knowledge and attitude score with some variables such as age, educational course and marital status (p< 0.05). The most common complementary medicine modality in this study was medicinal herbs.   Conclusion: The knowledge and attitude of pharmacy students regarding traditional and complementary medicine has been satisfactory. Also, pharmacy students who had passed traditional medicine and pharmacy unit had more desirable knowledge, attitude and practice. Therefore, it is necessary that this course be offered to students of other medical disciplines.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیرین پروین‌رو | Shirin Parvinroo


مرجان دائی حامد | Marjan Daeihamed


الهه رفیعی | Elahe Rafiei


مهراد تاجیک | Mehrad Tajik



نشانی اینترنتی http://jiitm.ir/browse.php?a_code=A-10-1-569&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات