این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۱۵-۲۲۷

عنوان فارسی بررسی نگرش اعضای هیات علمی و دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نسبت به آموزش مجازی دروس نظری در دوران اپیدمی بیماری COVID-۱۹در سال ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله خلاصه: سابقه و هدف: شیوع اپیدمی Covid-19 بسیاری از مدارس و دانشگاه ها را وادار به تغییر رویکردهای سنتی آموزش و ترغیب به سمت آموزش مجازی نموده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش اعضای هیات علمی و دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران  نسبت به آموزش  مجازی دروس نظری در دوران اپیدمی بیماری COVID-19 در سال 1399انجام شد. مواد و روشها:  : در این مطالعه توصیفی- تحلیلی تعداد 300  نفر از اعضا هیئت علمی و دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با رعایت معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با گروههای سهمی بود. ابزار جمع اوری اطلاعات پرسشنامه الکترونیکی بود که روایی محتوای آن در مطالعه طباطبایی و همکاران تایید شده و پایایی ان به روش test re-test  با الفای کرونباخ 7/0 تایید شد. سپس یافته ها با ازمون اماریIndependent sample T-test و کای-دو تحلیل شد. یافته ها: از بین افراد مورد مطالعه 96 نفر (32%) هیات علمی و 204 نفر(68%) دانشجو بودند. از بین اعضا هیات علمی 40 نفر (41/7%) مرد و 56 نفر (58/3%) زن و از بین دانشجویان نیز 86 نفر (42/2%) مرد و 118 نفر(57/8%) زن بودند. از تعداد 204 دانشجو 83 نفر(40/7%) از آن ها در دوره علوم پایه و 121 نفر(59/3%) در دوره بالینی بودند. در خصوص آموزش مجازی دروس نظری در مورد اثر بخشی آموزش ،عوامل مرتبط با تدریس و یادگیری و همینطور عوامل ذهنی- عاطفی نگرش هیات علمی با دانشجویان اختلاف معنی داری نشان داد(p< 0.01). در حالی که نگرش ایشان در خصوص چالشهای آموزش مجازی تفاوت معنی داری نداشت.(p>0.05) نتیجه گیری: به نظر می رسد نگرش اعضای هیات علمی به آموزش مجازی شرایط مساعد تری نسبت دانشجویان دارد.  عدم ارتباط چهره به چهره استاد و دانشجو و مشکلات سخت افزاری به عنوان موانع جدی در نگرش دانشجویان در نظر گرفته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله covid-19، آموزش مجازی، دندانپزشکی، نگرش

عنوان انگلیسی The Attitudes of Faculty Members and Students of Dentistry at Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences, towards Virtual Education of Theoretical Courses during the COVID-19 Pandemic in 2020
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Aim: The prevalence of the coronavirus (COVID-19) pandemic has thus far forced most schools and universities to change their conventional teaching methods and to encourage virtual education. The present study aimed to investigate the attitudes of faculty members and students of dentistry, at Islamic Azad University, Tehran Medical Science, towards virtual education of theoretical courses during the COVID-19 pandemic. Material and Methods: In this study, a total number of 300 faculty members and students of dentistry, at Islamic Azad University, Tehran Medical Science, meeting the inclusion and exclusion criteria were recruited. The sampling was also performed using proportional stratified random sampling technique. The data were further collected by an electronic designed questionnaire which its validity and reliability were approved referred to Tabatabaee et. Al study with Cronbach α=0.7 using test-retest method. The results were analysed via the independent-samples t-test and Q-square test. Results: Among the participants, 96 cases (32%) were faculty members and 204 individuals (68%) were students of dentistry. Of the faculty members, there were 40 men (41.7%) and 56 women (58.3%). With regard to the students' gender, 86 respondents (42.2%) were male and 118 cases (57.8%) were female. Out of 204 students, 83 cases (40.7%) were enrolled in the basic science courses and 121 respondents (59.3%) were taking clinical ones. With regard to the virtual education of theoretical courses, the attitudes of the faculty members and the students of dentistry in terms of the effectiveness of virtual education and the associated factors as well as the subjective-emotional factors demonstrated a significant difference (p< 0.05), Nevertheless, the attitudes of the faculty members and the students on the challenges of virtual education were not significantly different (p>0.05). Conclusion: According to the study results, virtual education can be practiced as favorable among faculty members compared with students of dentistry. Failure to establish face-to-face communication between teachers and students along with hardware problems can be thus deemed as barriers in this respect.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله COVID-19, Virtual Education, Dentistry, Attitude

نویسندگان مقاله آیدا حبیب زاده | Aida Habibzadeh
1-دندانپزشک، تهران ، ایران

ساره فرهادی | Sareh Farhadi
2-استادیار گروه پاتولوژی دهان وفک وصورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران ، ایران

افشین حراجی | afshin haraji
3- استاد گروه آموزشی جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی

دنیا صدری | Donia sadri



نشانی اینترنتی http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-121-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات