این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۳۶-۱۴۲

عنوان فارسی بررسی نگرش به اخلاق حرفه ای در دانشجویان دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی ساری در سال ۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : در جامعه ی پزشکی، بحث اخلاق حرفه ای بسیار حائز اهمیت است و تحت عنوان medical ethics مباحث بسیار گسترده ای را به خود اختصاص داده است. لذا با توجه به اهمیت حقوق بیماران و اعتلای آن که تنها با اطلاع رسانی مردم و آموزش دندانپزشکان، میسر می شود، مطالعه ای با هدف بررسی نگرش دانشجویان دندانپزشکی ساری به اخلاق حرفه ای انجام گردید. مواد و روش ها : در این مطالعه ی توصیفی، جامعه ی پژوهش کلیه ی دانشجویان 3 سال آخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران را شامل میشد که با سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار بررسی پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته بر اساس مطالعات مرتبط با این زمینه بود که میزان روایی و پایایی آن در مطالعه ی کرمپوریان و همکاران مورد ارزیابی قرار گرفت.پس از تکمیل پرسشنامه ها ، نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS 16 آنالیز شد. یافته ها : بر اساس یافته ها 106 دانشجو در این مطالعه شرکت کردند .میانگین سنی شرکت کنندگان23.84  ± 2.51 بود. پس از آنالیز داده های حاصل از مجموع امتیازات پرسشنامه ها، میانگین نگرش دانشجویان 104.97 ± 9.87 بود که در بازه ی نگرش خوب قرار میگیرد. فراوانی نگرش متوسط، خوب و بسیار خوب دانشجویان به ترتیب 4.7% ، 79.2% و 16% بوده است نتیجه گیری: دانشکده به عنوان تاثیرگذار ترین نیرو بر شکل دهی اخلاق دانشجویان می باشد؛ بنابراین بهتر است با در نظر گرفتن تفاوت های حرفه ای دندانپزشکی، برنامه آموزشی درس اخلاق بازنگری و بر اساس این رشته تدوین گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه ای ، دانشجویان، دندانپزشکی ،نگرش

عنوان انگلیسی Attitudes toward professional ethics in dentistry students of faculty of dentistry of Sari in 2019
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: In the medical community, professional ethics is very important, and has a wide range of topics under the title of "Medical Ethics". Therefore, due to the importance of patientschr('39') rights and its promotion that can only be achieved by informing the public and educating dentists, a study was conducted to investigate the attitude of dentistry students of Sari toward professional ethics. Materials and Methods: In this descriptive study, the research population included all the last 3 years-of-course students of the Faculty of Dentistry of Mazandaran University of Medical Sciences who were entered into the study by taking a census. The means of research was a researcher-made questionnaire based on studies related to this field for which the validity and reliability were evaluated in Karampourian et al study. After completing the questionnaires, the results were statistically analyzed using SPSS 16 software. Results: 106 students participated in this study. The mean age of participants was 23.84 ± 2.51 . After analyzing the data obtained from the total scores of the questionnaires, the mean attitude of the students was 104.97 ± 9.87 which is in the Good attitude range. The frequency of moderate, good and very good attitude of students was 4.7%, 79.2%, and 16%, respectively. Conclusion: Since the faculty is the most influential force in shaping studentschr('39') ethics, therefore it is best to revise the ethics curriculum according to this major/discipline to achieve high goals in this field while considering the professional differences in dentistry.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله professional ethics, students, dentistry, attitude

نویسندگان مقاله نادیا الیاسی گرجی | Nadia Elyassi Gorji
Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشکده دندانپزشکی ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری ، ایران

معصومه باقری نسامی | Masoumeh Bagheri Nesami
Addiction Research Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

اعظم نحوی | Azam Nahvi
Faculty of Dentistry, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشکده دندانپزشکی ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری ، ایران


نشانی اینترنتی http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1552-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات